Treść głównego artykułu

Abstrakt

Fundamentalizm muzułmański jest jednym z nurtów myśli społeczno-politycznej islamu, a terroryzm islamski to metoda działania wybierana przez zradykalizowanych zwolenników wojującego ekstremizmu. Te dwa pojęcia, które odnoszą się do różnych zjawisk społecznych, są ze sobą mylone. Celem autorki jest uporządkowanie wiedzy na temat fundamentalizmu i dżihadyzmu, a także wskazanie, że zróżnicowanego wewnętrznie islamu nie należy postrzegać jedynie przez pryzmat tych dwóch pojęć. Polska stoi przed wyzwaniem nowej polityki etnicznej, opartej na dobrze przemyślanej strategii integracyjnej. W planowaniu polityki imigracyjnej należy brać pod uwagę dwojakiego rodzaju zagrożenia: te związane z terroryzmem islamskim, który rozwija się w społeczeństwach równoległych, jak również inne spowodowane wzrostem napięcia społecznego, które wyrasta z ignorancji i ksenofobii, dając początek islamofobii.

Słowa kluczowe

terroryzm rodzimy islamizm fundamentalizm religijny polityka integracyjna bezpieczeństwo narodowe Domestic Terrorism Islamism Fundamentalism Social Integration National Safety

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kobzarska-Bar, B. (2019). Fundamentalizm religijny muzułmańskich organizacji terrorystycznych a stan zagrożenia w Europie . Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 8(1), 167–182. https://doi.org/10.34862/rbm.2014.1.13

Bibliografia

  1. Adamczuk, M. (2011). Rodzimy terroryzm jako zjawisko zagrażające bezpieczeństwu w Europie, Bezpieczeństwo narodowe, 1(17).
  2. Bostom, A. (2012). Niewierni nie są równi muzułmanom. Pobrano 1 maja 2013, z: http://www.euroislam.pl/index.php/2012/06/niewierni-nie-sa-rowni-muzulmanom/.
  3. Brunatna Księga. (b.d.). Pobrano 24 maja 2013, z: http://www.nigdywiecej.org/475-20.
  4. EU Terrorism Situation and Trend Report: TE-SAT 2012. (b.d.). Pobrano 5 czerwca 2013, z: https://www.europol.europa.eu/content/eu-terrorism-situation-and-trend-report-te-sat-2012.
  5. Ficowski, A. (2013). Wrocław – obóz nie śpi, Tygodnik Powszechny, 20.
  6. Heywood, A. (2008). Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  7. Izak, K. (2011). Zagrożenie terroryzmem i ekstremizmem w Europie na podstawie wybranych przykładów. Teraźniejszość, prognoza ewolucji i kierunki rozwoju, Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 5.
  8. Klimowicz, J. (2013). „Rzeczpospolita kibolska”. Przed sąd za nienawiść na tle różnic narodowościowych. Pobrano 27 maja 2013, z: http://bialystok.gazeta.pl/bialystok/1,35235,13932556,_Rzeczpospolita_kibolska___Przed_sad_za_nienawisc.html
  9. Koran (1986). (tłum. J. Bielawski), Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  10. Kosmynka, S. (2012). Od Boga do terroru. Rola religii w ideologii dżihadyzmu na przykładzie Al-Kaida, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  11. Kościelniak, K. (2002). Dżihad. Święta wojna w islamie, Kraków: Wydawnictwo „M”.
  12. Mały Rocznik Statystyczny Polski 2011, Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  13. Nalborczyk, A.S. (b.d.). Dżihad. Pobrano 28 maja 2013, z: http://www.wiez.com.pl/islam/index.php?id=10.
  14. Nasr, S.H. (2002). Istota islamu, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  15. Olszewski, M. (2013). Białystok: nienawiść rośnie w siłę, Tygodnik Powszechny, 20.
  16. Rusinek, A. (2012). Nurt radykalny wsród społeczności muzułmańskich w wybranych państwach Unii Europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  17. Saeed, A. (2003). Islam and political legitymacy, Routledge/Curzon Press.
  18. Saeed, A. (2006). Islamie thought an introduction, Routledge.
  19. Smoleński, P. (2013), Czy grozi nam rasizm, Gazeta Wyborcza, 122.
  20. Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2011-2022 (projekt z dnia 20 czerwca 2011 r.). (2011). Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.
  21. Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polski 2022. (b.d.). Pobrano 6 czerwca 2013, z: http://www.mon.gov.pl/pl/strona/349/LG_46_278.
  22. Streatfield, D. (2011), Świat po 11 września, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁosGraf.
  23. Tożsamość mieszkańców Dolnego Ślaska. Raport z badań. (2011). Centrum Monitoringu Społecznego i Kultury Obywatelskiej we Wrocławiu.
  24. Wyniki Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011. (2012). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  25. Zdanowski, J. (2009). Współczesna muzułmańska myśl społeczno-polityczna. Nurt Braci Muzułmanów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ASKON.