Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule podjęto próbę wyodrębnienia i scharakteryzowania złożoności problematyki współczesnej konfrontacji informacyjnej. Analizę ewolucji technologicznej w obszarze oddziaływania informacyjnego oparto na okresach w rozwoju gospodarczym, wyodrębnionych przez A.D. Chandlera. Pierwszy okres dotyczy dominacji prasy i filmu jako środka oddziaływania informacyjnego. Jest to czas związany z I wojną światową. Drugi stanowi niebywały rozwój radiofonii i jest związany z międzywojniem i II wojną światową. Ostatni, współczesny okres, związany jest z dominującą rolą telewizji i Internetu. Jest to czas zimnej wojny i obecnych przeobrażeń na międzynarodowej arenie bezpieczeństwa. W artykule wyodrębniono trzy zasadnicze grupy aktorów sceny konfrontacji informacyjnej, za które uznano: instytucje państwowe, firmy wizerunkowe oraz organizacje społeczne. Opisano krótko ich rolę we współczesnych konfliktach politycznych i zbrojnych poprzez kreowanie oraz dystrybuowanie informacji. Część końcową artykułu stanowi propozycja ujęcia złożoności problematyki konfrontacji informacyjnej.

Słowa kluczowe

oddziaływanie informacyjne walka i wojna informacyjna propaganda manipulacja impact of information combat and information warfare propaganda

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Daniluk, P. (2019). Współczesne wymiary konfrontacji informacyjnej . Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 8(2), 36–51. https://doi.org/10.34862/rbm.2014.2.4

Bibliografia

  1. Chandler, A.D. (1962). Strategy and Structure, Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Cambridge: MIT Press.
  2. Chlipalski, K. (2003). Widoczny PR. Press, 9/2003.
  3. Cialdini, R. B. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
  4. Ciborowski, L. (2001). Walka informacyjna. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
  5. Daniluk, P. (2004). Radiowa służba stała i ruchoma. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
  6. Daniluk, P. (2013). Research on trends in the development of the international security environment. Application of Strategic Analysis. W: Security Technology. System and management. Zlin: Tomas Bata University.
  7. Denning, D.E. (2002). Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
  8. Jabłoński, W. (2007). Kreowanie informacji. Media relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. Jarecka, U. (2008). Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
  10. Jowett, G.S., O’Donnell, V. (1992). Propaganda and Persuasion. London: Sage Publications.
  11. Kamieński, Ł. (2009). Technologia i wojna przyszłości. Wokół nuklearnej i informacyjnej rewolucji w sprawach wojskowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  12. Kiełtyka, L. (2002). Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
  13. Kozaczuk W. (1982). Wojna w eterze, Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji.
  14. Lakomy, M. (2012). Rynek radiowy w Polsce. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  15. Liderman, K. (2012). Bezpieczeństwo informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  16. Linebarger, P.M.A. (2010). Psychological warfare, Landisville: Coachwhip Publications.
  17. Ławrowski, A. (1975). Amerykańska propaganda socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo MON.
  18. Malczewski, F. (1964). Amerykańska wojna psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo MON.
  19. Malczewski, F. (1967). Z teorii i praktyki propagandy. Warszawa: Książka i Wiedza.
  20. McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  21. Newcourt-Nowodworski, S. (2008). Czarna propaganda. Polska. Niemcy. Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  22. Nowak-Jeziorański, J. (2006). Wojna w eterze. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  23. Słownik wyrazów obcych PWN (2002). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  24. Spieß, A. i Lichtenstein, H. (1979). Unternehmen Tannenberg. Der Anlass zum Zweiten Weltkrieg, Wiesbaden und München.
  25. Sun Tzu, Sun Pin. (2008). Sztuka wojny, Gliwice: One Press, Helion.
  26. Witkowski, I. (2008). Propaganda trzeciej rzeszy. Warszawa: WIS-2.
  27. Poletyło, M. (2008). Propaganda wojenna w liberalnej demokracji. Argument bałkański – analiza przypadku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  28. Świętek, H. (2011). Wojna z Irakiem w 2003 roku. Główne przyczyny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  29. Toffler, A. (2006). Trzecia fala, Warszawa: Wydawnictwo Kupisz.
  30. Tokarz, M. (2006). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  31. Woodward, B. (2004). Plan ataku. Warszawa: Wydawnictwo MAGNUM.