Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule podjęto próbę wyodrębnienia i scharakteryzowania złożoności problematyki współczesnej konfrontacji informacyjnej. Analizę ewolucji technologicznej w obszarze oddziaływania informacyjnego oparto na okresach w rozwoju gospodarczym, wyodrębnionych przez A.D. Chandlera. Pierwszy okres dotyczy dominacji prasy i filmu jako środka oddziaływania informacyjnego. Jest to czas związany z I wojną światową. Drugi stanowi niebywały rozwój radiofonii i jest związany z międzywojniem i II wojną światową. Ostatni, współczesny okres, związany jest z dominującą rolą telewizji i Internetu. Jest to czas zimnej wojny i obecnych przeobrażeń na międzynarodowej arenie bezpieczeństwa. W artykule wyodrębniono trzy zasadnicze grupy aktorów sceny konfrontacji informacyjnej, za które uznano: instytucje państwowe, firmy wizerunkowe oraz organizacje społeczne. Opisano krótko ich rolę we współczesnych konfliktach politycznych i zbrojnych poprzez kreowanie oraz dystrybuowanie informacji. Część końcową artykułu stanowi propozycja ujęcia złożoności problematyki konfrontacji informacyjnej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- Chandler, A.D. (1962). Strategy and Structure, Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Cambridge: MIT Press.
- Chlipalski, K. (2003). Widoczny PR. Press, 9/2003.
- Cialdini, R. B. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
- Ciborowski, L. (2001). Walka informacyjna. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
- Daniluk, P. (2004). Radiowa służba stała i ruchoma. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
- Daniluk, P. (2013). Research on trends in the development of the international security environment. Application of Strategic Analysis. W: Security Technology. System and management. Zlin: Tomas Bata University.
- Denning, D.E. (2002). Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
- Jabłoński, W. (2007). Kreowanie informacji. Media relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Jarecka, U. (2008). Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
- Jowett, G.S., O’Donnell, V. (1992). Propaganda and Persuasion. London: Sage Publications.
- Kamieński, Ł. (2009). Technologia i wojna przyszłości. Wokół nuklearnej i informacyjnej rewolucji w sprawach wojskowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Kiełtyka, L. (2002). Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
- Kozaczuk W. (1982). Wojna w eterze, Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji.
- Lakomy, M. (2012). Rynek radiowy w Polsce. Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Liderman, K. (2012). Bezpieczeństwo informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Linebarger, P.M.A. (2010). Psychological warfare, Landisville: Coachwhip Publications.
- Ławrowski, A. (1975). Amerykańska propaganda socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo MON.
- Malczewski, F. (1964). Amerykańska wojna psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo MON.
- Malczewski, F. (1967). Z teorii i praktyki propagandy. Warszawa: Książka i Wiedza.
- McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Newcourt-Nowodworski, S. (2008). Czarna propaganda. Polska. Niemcy. Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
- Nowak-Jeziorański, J. (2006). Wojna w eterze. Kraków: Wydawnictwo Znak.
- Słownik wyrazów obcych PWN (2002). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Spieß, A. i Lichtenstein, H. (1979). Unternehmen Tannenberg. Der Anlass zum Zweiten Weltkrieg, Wiesbaden und München.
- Sun Tzu, Sun Pin. (2008). Sztuka wojny, Gliwice: One Press, Helion.
- Witkowski, I. (2008). Propaganda trzeciej rzeszy. Warszawa: WIS-2.
- Poletyło, M. (2008). Propaganda wojenna w liberalnej demokracji. Argument bałkański – analiza przypadku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Świętek, H. (2011). Wojna z Irakiem w 2003 roku. Główne przyczyny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Toffler, A. (2006). Trzecia fala, Warszawa: Wydawnictwo Kupisz.
- Tokarz, M. (2006). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Woodward, B. (2004). Plan ataku. Warszawa: Wydawnictwo MAGNUM.
Bibliografia
Chandler, A.D. (1962). Strategy and Structure, Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Cambridge: MIT Press.
Chlipalski, K. (2003). Widoczny PR. Press, 9/2003.
Cialdini, R. B. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Ciborowski, L. (2001). Walka informacyjna. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Daniluk, P. (2004). Radiowa służba stała i ruchoma. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
Daniluk, P. (2013). Research on trends in the development of the international security environment. Application of Strategic Analysis. W: Security Technology. System and management. Zlin: Tomas Bata University.
Denning, D.E. (2002). Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Jabłoński, W. (2007). Kreowanie informacji. Media relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jarecka, U. (2008). Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Jowett, G.S., O’Donnell, V. (1992). Propaganda and Persuasion. London: Sage Publications.
Kamieński, Ł. (2009). Technologia i wojna przyszłości. Wokół nuklearnej i informacyjnej rewolucji w sprawach wojskowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kiełtyka, L. (2002). Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
Kozaczuk W. (1982). Wojna w eterze, Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji.
Lakomy, M. (2012). Rynek radiowy w Polsce. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Liderman, K. (2012). Bezpieczeństwo informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Linebarger, P.M.A. (2010). Psychological warfare, Landisville: Coachwhip Publications.
Ławrowski, A. (1975). Amerykańska propaganda socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo MON.
Malczewski, F. (1964). Amerykańska wojna psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo MON.
Malczewski, F. (1967). Z teorii i praktyki propagandy. Warszawa: Książka i Wiedza.
McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Newcourt-Nowodworski, S. (2008). Czarna propaganda. Polska. Niemcy. Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Nowak-Jeziorański, J. (2006). Wojna w eterze. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Słownik wyrazów obcych PWN (2002). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spieß, A. i Lichtenstein, H. (1979). Unternehmen Tannenberg. Der Anlass zum Zweiten Weltkrieg, Wiesbaden und München.
Sun Tzu, Sun Pin. (2008). Sztuka wojny, Gliwice: One Press, Helion.
Witkowski, I. (2008). Propaganda trzeciej rzeszy. Warszawa: WIS-2.
Poletyło, M. (2008). Propaganda wojenna w liberalnej demokracji. Argument bałkański – analiza przypadku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Świętek, H. (2011). Wojna z Irakiem w 2003 roku. Główne przyczyny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Toffler, A. (2006). Trzecia fala, Warszawa: Wydawnictwo Kupisz.
Tokarz, M. (2006). Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Woodward, B. (2004). Plan ataku. Warszawa: Wydawnictwo MAGNUM.