Treść głównego artykułu

Abstrakt

Przyjęta w Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa RP do 2022 roku wykładnia pojęcia bezpieczeństwo państwa przewiduje konieczność uwzględnienia w jego zakresie działań zmierzających do osiągania interesów narodowych. Polskie interesy morskie wynikają z narodowych programów rozwojowych, zwłaszcza polityk transportowej i energetycznej. Ich osiąganie wymaga także uwzględnienia uwarunkowań zewnętrznych oraz – nade wszystko – posiadania instrumentarium pozwalającego na efektywne oddziaływanie na ważnych dla państwa akwenach morskich oraz wobec graczy międzynarodowych, których interesy będą negatywnie oddziaływać na możliwości osiągania przez państwo polskie własnych celów strategicznych. Istotnym zadaniem państwa w tym zakresie jest stworzenie właściwie skonstruowanego potencjału sił morskich.

Słowa kluczowe

bezpieczeństwo morskie interesy morskie strategia rozwoju maritime safety maritime interests development strategy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mickiewicz, P. (2019). Bezpieczeństwo morskie a programy rozwojowe państwa polskiego do 2030 roku. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 8(2), 77–95. https://doi.org/10.34862/rbm.2014.2.6

Bibliografia

  1. Biuletyn Statystyczny Izby Celnej za I–IV kwartał 2010 (kwiecień 2011). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
  2. Biuletyn Statystyczny Izby Celnej za I–III kwartał 2011 (styczeń 2012). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
  3. Polska Grupa Energetyczna (PGE). (Luty 2012). Budujemy wartość i bezpieczną przyszłość. Strategia Grupy PGE na lata 2012 – 2035.
  4. Coastal areas and maritime approaches: drug threat/vulnerability risk self-assassment checklist (s. 10). Pobrano 8 października 2012, z: http://cicad.oas.org/Reduccion_Oferta/ENG/Resources/Maritime/Coastal_assess_eng. pdf.
  5. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030 (11 stycznia 2013). Warszawa: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
  6. Dufour, N. (2011). Thinking Further about EU-Russia Cooperation: Drug Trafficking and Related Issues in Central Asia. EU Diplomacy Paper 09/2011. Belgium: Bruges.
  7. Szubrycht, T. (2008). Leksykon bezpieczeństwa morskiego. Gdynia: Wydawnictwo AMW.
  8. Krajowy Plan Działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych (2009). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki.
  9. Krajowy program przeciwdziałania i zwalczania przestępczości zorganizowanej na lata 2012-2016 (b.d.). Warszawa: Departament Nadzoru i Analiz MSWiA.
  10. Mickiewicz, P. (2012). Morze Bałtyckie w polskiej strategii bezpieczeństwa morskiego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  11. Mickiewicz, P. (2010). Morski system transportu surowców energetycznych jako determinant rozwoju MW RP. W: T. Szubrycht (Red.), Rola i zadania MW RP w systemie bezpieczeństwa państwa. Teoria, rzeczywistość, perspektywy. Warszawa: Akademia Marynarki Wojennej – Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.
  12. Milewska, G. (1985). Ile kosztuje katastrofa ekologiczna. Budownictwo Okrętowe i Gospodarka Morska, 5, 183.
  13. Nielegalny rynek oraz redukcja podaży na narkotyki (2010). Raport. Warszawa: Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii i Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
  14. Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации на период до 2020 года ПРИКАЗ 12 мая 2005 года, Москва, № 45. Pobrano dnia 7 sierpnia 2013, z: http://www.complexdoc.ru/ntdtext/539418/1.
  15. Perzyński, M. (1989). Największa tragedia 1989 r. Morze, 12.
  16. Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2012 (2012). Szczecin: Główny Urząd Statystyczny i Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  17. Rocznik Statystyczny Województw 2012 (2012). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  18. Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego 2022 (9 kwietnia 2013). Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.
  19. Saurama, A., Särkijärvi, J. (2010). Baltic Maritime Transport 2009-2010. Baltic Transport Journal, 1, 17.
  20. Założenia Polityki Morskiej Rzeczpospolitej Polskiej do 2020 (2009). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury.
  21. Zięba, R., Zając, J. (2011). Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego Polski. Ekspertyza na potrzeby realizacji Średniookresowej Strategii Rozwoju RP na lata 2014-2020. Warszawa.