Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przyjęta w Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa RP do 2022 roku wykładnia pojęcia bezpieczeństwo państwa przewiduje konieczność uwzględnienia w jego zakresie działań zmierzających do osiągania interesów narodowych. Polskie interesy morskie wynikają z narodowych programów rozwojowych, zwłaszcza polityk transportowej i energetycznej. Ich osiąganie wymaga także uwzględnienia uwarunkowań zewnętrznych oraz – nade wszystko – posiadania instrumentarium pozwalającego na efektywne oddziaływanie na ważnych dla państwa akwenach morskich oraz wobec graczy międzynarodowych, których interesy będą negatywnie oddziaływać na możliwości osiągania przez państwo polskie własnych celów strategicznych. Istotnym zadaniem państwa w tym zakresie jest stworzenie właściwie skonstruowanego potencjału sił morskich.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- Biuletyn Statystyczny Izby Celnej za I–IV kwartał 2010 (kwiecień 2011). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
- Biuletyn Statystyczny Izby Celnej za I–III kwartał 2011 (styczeń 2012). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
- Polska Grupa Energetyczna (PGE). (Luty 2012). Budujemy wartość i bezpieczną przyszłość. Strategia Grupy PGE na lata 2012 – 2035.
- Coastal areas and maritime approaches: drug threat/vulnerability risk self-assassment checklist (s. 10). Pobrano 8 października 2012, z: http://cicad.oas.org/Reduccion_Oferta/ENG/Resources/Maritime/Coastal_assess_eng. pdf.
- Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030 (11 stycznia 2013). Warszawa: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
- Dufour, N. (2011). Thinking Further about EU-Russia Cooperation: Drug Trafficking and Related Issues in Central Asia. EU Diplomacy Paper 09/2011. Belgium: Bruges.
- Szubrycht, T. (2008). Leksykon bezpieczeństwa morskiego. Gdynia: Wydawnictwo AMW.
- Krajowy Plan Działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych (2009). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki.
- Krajowy program przeciwdziałania i zwalczania przestępczości zorganizowanej na lata 2012-2016 (b.d.). Warszawa: Departament Nadzoru i Analiz MSWiA.
- Mickiewicz, P. (2012). Morze Bałtyckie w polskiej strategii bezpieczeństwa morskiego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Mickiewicz, P. (2010). Morski system transportu surowców energetycznych jako determinant rozwoju MW RP. W: T. Szubrycht (Red.), Rola i zadania MW RP w systemie bezpieczeństwa państwa. Teoria, rzeczywistość, perspektywy. Warszawa: Akademia Marynarki Wojennej – Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.
- Milewska, G. (1985). Ile kosztuje katastrofa ekologiczna. Budownictwo Okrętowe i Gospodarka Morska, 5, 183.
- Nielegalny rynek oraz redukcja podaży na narkotyki (2010). Raport. Warszawa: Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii i Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
- Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации на период до 2020 года ПРИКАЗ 12 мая 2005 года, Москва, № 45. Pobrano dnia 7 sierpnia 2013, z: http://www.complexdoc.ru/ntdtext/539418/1.
- Perzyński, M. (1989). Największa tragedia 1989 r. Morze, 12.
- Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2012 (2012). Szczecin: Główny Urząd Statystyczny i Urząd Statystyczny w Szczecinie.
- Rocznik Statystyczny Województw 2012 (2012). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
- Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego 2022 (9 kwietnia 2013). Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.
- Saurama, A., Särkijärvi, J. (2010). Baltic Maritime Transport 2009-2010. Baltic Transport Journal, 1, 17.
- Założenia Polityki Morskiej Rzeczpospolitej Polskiej do 2020 (2009). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury.
- Zięba, R., Zając, J. (2011). Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego Polski. Ekspertyza na potrzeby realizacji Średniookresowej Strategii Rozwoju RP na lata 2014-2020. Warszawa.
Bibliografia
Biuletyn Statystyczny Izby Celnej za I–IV kwartał 2010 (kwiecień 2011). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
Biuletyn Statystyczny Izby Celnej za I–III kwartał 2011 (styczeń 2012). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
Polska Grupa Energetyczna (PGE). (Luty 2012). Budujemy wartość i bezpieczną przyszłość. Strategia Grupy PGE na lata 2012 – 2035.
Coastal areas and maritime approaches: drug threat/vulnerability risk self-assassment checklist (s. 10). Pobrano 8 października 2012, z: http://cicad.oas.org/Reduccion_Oferta/ENG/Resources/Maritime/Coastal_assess_eng. pdf.
Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030 (11 stycznia 2013). Warszawa: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Dufour, N. (2011). Thinking Further about EU-Russia Cooperation: Drug Trafficking and Related Issues in Central Asia. EU Diplomacy Paper 09/2011. Belgium: Bruges.
Szubrycht, T. (2008). Leksykon bezpieczeństwa morskiego. Gdynia: Wydawnictwo AMW.
Krajowy Plan Działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych (2009). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki.
Krajowy program przeciwdziałania i zwalczania przestępczości zorganizowanej na lata 2012-2016 (b.d.). Warszawa: Departament Nadzoru i Analiz MSWiA.
Mickiewicz, P. (2012). Morze Bałtyckie w polskiej strategii bezpieczeństwa morskiego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Mickiewicz, P. (2010). Morski system transportu surowców energetycznych jako determinant rozwoju MW RP. W: T. Szubrycht (Red.), Rola i zadania MW RP w systemie bezpieczeństwa państwa. Teoria, rzeczywistość, perspektywy. Warszawa: Akademia Marynarki Wojennej – Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.
Milewska, G. (1985). Ile kosztuje katastrofa ekologiczna. Budownictwo Okrętowe i Gospodarka Morska, 5, 183.
Nielegalny rynek oraz redukcja podaży na narkotyki (2010). Raport. Warszawa: Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii i Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации на период до 2020 года ПРИКАЗ 12 мая 2005 года, Москва, № 45. Pobrano dnia 7 sierpnia 2013, z: http://www.complexdoc.ru/ntdtext/539418/1.
Perzyński, M. (1989). Największa tragedia 1989 r. Morze, 12.
Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2012 (2012). Szczecin: Główny Urząd Statystyczny i Urząd Statystyczny w Szczecinie.
Rocznik Statystyczny Województw 2012 (2012). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego 2022 (9 kwietnia 2013). Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.
Saurama, A., Särkijärvi, J. (2010). Baltic Maritime Transport 2009-2010. Baltic Transport Journal, 1, 17.
Założenia Polityki Morskiej Rzeczpospolitej Polskiej do 2020 (2009). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury.
Zięba, R., Zając, J. (2011). Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego Polski. Ekspertyza na potrzeby realizacji Średniookresowej Strategii Rozwoju RP na lata 2014-2020. Warszawa.