Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie relacji pomiędzy terrorystami i organizacjami terrorystycznymi a światem mediów. Analizie poddany zostanie aspekt historyczny wzajemnych relacji, a także dynamiczne zmiany zachodzące we wzajemnych stosunkach terrorystów ze współczesnymi organizacjami medialnymi. Autor poddaje także analizie przedsięwzięcie medialne uważane w Europie i Stanach Zjednoczonych za kluczowy przykład współpracy organizacji terrorystycznych z dziennikarzami – Al-Jazeera English. Autor przeanalizuje także wybrane, wewnętrzne kodeksy etyki dziennikarskiej, odnoszące się do przytaczanej problematyki. Podstawowy wniosek, jaki nasuwa się w wyniku analizy wzajemnych oddziaływań mediów i terrorystów, to dynamicznie zmieniająca się rola mediów w przedsięwzięciach terrorystycznych. Z jednej strony organizacje terrorystyczne tworzą własne kanały informacyjne/propagandowe, czy szkoleniowe, z drugiej coraz częściej nie zależy im na pokazaniu tradycyjnych mediach swojej obecności, programu, czy żądań, a jedynie pozostawiają mediom funkcję sprawozdawczą. Przypadek stacji Al-Jazeera English (AJE) i innych stacji pokazuje, że mogą one być tak narzędziami jak i podmiotami tworzenia polityki informacyjnej w zależności od uwarunkowań politycznych, ekonomicznych czy kulturowych.

Słowa kluczowe

terroryzm media nowe media Al-Kaida Al-Jazeera English terroryzm a media historia terroryzmu w mediach terrorism media new media Al Qaida Al-Jazeera English

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Węgliński, B. (2019). Media i terroryzm – wybrane aspekty związku. Czy Al-Jazeera English jest jedynie tubą propagandową Al-Kaidy?. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 7, 263–280. https://doi.org/10.34862/rbm.2013.18

Bibliografia

  1. Borkowski R., Terroryzm ponowoczesny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
  2. Castells M., Siła tożsamości, PWN, Warszawa 2008.
  3. El-Nawawy M., Powers S., Al-Jazeera English. A conciliatory medium in a conflict-driven environment?, “Global Media and Communication”, 2010, nr 6.
  4. Fingeschou T. U., A voice for the voiceless? A quantitative content analysis of Al-Jazeera English’s flagship news, “Global Media and Communication”, 2010, nr 6.
  5. G. Weimann, Online Terrorists – Modern Terrorism and the Internet, [w:] S. Glaab (red.), Medien und Terrorismus- Auf dem Spuren einer symbiotischen Beziehung, Berlin 2007.
  6. Goban-Klas T., Media i terroryści, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  7. Hoffman B., Oblicza terroryzmu, Bertelsmann Media, Warszawa 1999.
  8. http://english.aljazeera.net/aboutus/2010/11/20101110131438787482.html.
  9. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/2029020,114871,12579956.html.
  10. http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2012/09/201294115140782135.html.
  11. http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2012/09/201298105245647965.html.
  12. http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/page/guidelines-war-principles.
  13. http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/6/kodeks.pdf.
  14. http://www.qatar.com/Page/About/41.
  15. http://www.radios.org.pl/historia_radia_s/historia/wroclaw/-14.04.2012;http://www.radiosolidarnosc.pl.
  16. http://www.sdp.pl/Kodeks-etyki-dziennikarskiej-SDP.
  17. http://www.tvp.pl/o-tvp/komisja-etyki/podstrony/rozwiniecie-zasad/105763.
  18. http://www.tvp.pl/o-tvp/komisja-etyki/podstrony/zasady-etyki-dziennikarskiej-w-telewizji-polskiej-sa-informacja-publicystyka-reportaz-dokument-edukacja/105729/page9/105739.
  19. Huntington S., Zderzenie cywilizacji, Muza, Warszawa 2003.Jałoszyński K., Koncepcja współczesnych działań antyterrorystycznych, Wydawnictwo AON, Warszawa 2003.
  20. Kapuściński R., Szachinszach, Czytelnik, Warszawa 2000.
  21. Kimmage D., The Al-Qaeda Media Nexus: The Virtual Network Behind the Global Message An RFE/RL Special Report, Washington 2008.
  22. Kwiatkowski P., Przedsiębiorstwo Apokalipsa – o etyce dziennikarskiej, Rebis, Poznań 2003.
  23. Madej M., Międzynarodowy terroryzm polityczny, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa 2001.
  24. Miles H., Al-Jazeera. How Arab TV News challenged the World, London 2006.
  25. Powers S., el-Nawawy M., Al-Jazeera English and global news networks: clash of civilizations or cross-cultural dialogue?, “Media, War & Conflict”, 2009, nr 2.
  26. Schmid A.P., Terrorism and the media: The ethics of publicity, [w:] Terrorism and Political Violence, 1989, nr 4.
  27. Strączek K., Ryszard Kapuściński – Autoportret reportera, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.
  28. Tabisz M., Komunikowania politycznego w BBC zasady i tło historyczne, „Studia Medioznawcze”, 2003, nr 1.
  29. Vademecum Dziennikarstwa BBC, K. Jakubowicz (red.), Fundacja Centrum Prasowe, Warszawa 1989.
  30. Virilio P., Bomba informacyjna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2006.
  31. Wang W., Intertextual aspects of Chinese newspaper commentaries on the events of 9/11, [w:] Discourse Studies, 2008, nr 10.
  32. Węglińska A., Brytyjski model mediów publicznych, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych w Łodzi, Łódź 2007.
  33. www. parliament.uk/mansard/hansard2.cfm