Treść głównego artykułu
Abstrakt
Rozprzestrzenianie się międzynarodowych konfliktów zbrojnych gromadzi wyzwania dla zakresu oddziaływania międzynarodowego prawa humanitarnego (IHL), którego założycielską ideą było kształtowanie zasad zachowania państw w czasie wojen. Dlatego należy zadać pytanie, czy istniejące mechanizmy w zakresie międzynarodowego prawa humanitarnego (IHL) są wystarczające, aby zapewnić zgodność w zakresie prawnym w odniesieniu do funkcjonowania ugrupowań zbrojnych? Ideą tego artykułu jest zbadanie, jak uspołecznienie, prze która autorka postrzega proces umiędzynarodowienia zasad lub reguł, tak aby zewnętrzny wpływ nie był dalej konieczny, w zapewnieniu zgodności, co w perspektywie może być źródłem do tworzenia długoterminowych spójnych zasad zachowań. We wstępie artykułu wyszczególniono ramy prawne mające zastosowanie w konfliktach zbrojnych oraz wyzwań towarzyszących ich wdrażaniu. W dalszych rozważania jest prezentowana dyskusja koncepcji uspołeczniania oraz jej przydatność w kontekście międzynarodowego prawa humanitarnego (IHL) oraz działania ugrupowań zbrojnych. W dalszej części autorka przechodzi do prezentowania wybranych przykładów pozytywnej współdziałania z takimi ugrupowaniami w ramach tzw.„Deed of Commitment”, czyli inicjatywa aktów dobrej woli zorganizowana przez Szwajcarskie Organizacje Pozarządowe (NGOs), Geneva Calls. Ostatecznie autorka powraca do analitycznego obszaru badawczego i odnosi wyniki badan do ram działań w systemie ustanowionym przez „Deed of Commitment”, aby ostatecznie ocenić w jakim zakresie uspołecznienie oraz pozytywne zaangażowanie mogą zapewnić większe zrozumienie dla stosowania humanitarnych zasad. W podsumowaniu, stwierdza się, że uspołecznienie jest znakomitym narzędziem, który może uzupełniać mechanizmy funkcjonowania międzynarodowego prawa humanitarnego (IHL) oraz w szczególnych warunkach wnosić wartość dodaną do długoterminowych spójnych zasad zachowań.
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- The Deed of Commitment, source: Geneva Call on www.genevacall.org/resources/resources.htm.
- DEED OF COMMITMENT UNDER GENEVA CALL FOR ADHERENCE TO A TOTAL BAN ON ANTI-PERSONNEL MINES AND FOR COOPERATION IN MINE ACTION
- WE, the (name of the non-State actor), through our duly authorized representative(s):
- – Recognising the global scourge of anti-personnel mines which indiscriminately and inhumanely kill and maim combatants and civilians, mostly innocent and defenceless people, especially women and children, even after the armed conflict is over;
- – Realising that the limited military utility of anti-personnel mines is far outweighed by their appalling humanitarian, socio-economic and environmental consequences, including on postconflict reconciliation and reconstruction;Rejecting the notion that revolutionary ends or just causes justify inhumane means and methods of warfare of a nature to cause unnecessary suffering;
- – Accepting that international humanitarian law and human rights apply to and oblige all parties to armed conflicts;
- – Reaffirming our determination to protect the civilian population from the effects or dangers of military actions, and to respect their rights to life, to human dignity, and to development;
- – Resolved to play our role not only as actors in armed conflicts but also as participants in the practice and development of legal and normative standards for such conflicts, starting with a contribution to the overall humanitarian effort to solve the global landmine problem for the sake of its victims;
- – Acknowledging the norm of a total ban on anti-personnel mines established by the 1997 Ottawa Treaty, which is an important step toward the total eradication of landmines.
- NOW, THEREFORE, hereby solemnly commit ourselves to the following terms:
- – TO ADHERE to a total ban on anti-personnel mines. By anti-personnel mines, we refer to those devices which effectively explode by the presence, proximity or contact of a person, including other victim-activated explosive devices and anti-vehicle mines with the same effect whether with or without anti-handling devices. By total ban, we refer to a complete prohibition on all use, development, production, acquisition, stockpiling, retention, and transfer of such mines, under any circumstances. This includes an undertaking on the destruction of all such mines.
- – TO COOPERATE IN AND UNDERTAKE stockpile destruction, mine clearance, victim assistance, mine awareness, and various other forms of mine action, especially where these programs are being implemented by independent international and national organizations.
- – TO ALLOW AND COOPERATE in the monitoring and verification of our commitment to a total ban on anti-personnel mines by Geneva Call and other independent international and national organizations associated for this purpose with Geneva Call. Such monitoring and verification include visits and inspections in all areas where antipersonnel mines may be present, and the provision of the necessary information and reports, as may be required for such purposes in the spirit of transparency and accountability.
- – TO ISSUE the necessary orders and directives to our commanders and fighters for the implementation and enforcement of our commitment under the foregoing paragraphs, including measures for information dissemination and training, as well as disciplinary sanctions in case of non-compliance.
- – TO TREAT this commitment as one step or part of a broader commitment in principle to the ideal of humanitarian norms, particularly of international humanitarian law and human rights, and to contribute to their respect in field practice as well as to the further development of humanitarian norms for armed conflicts.
- – This Deed of Commitment shall not affect our legal status, pursuant to the relevant clause in common article 3 of the Geneva Conventions of August 12, 1949.
- – We understand that Geneva Call may publicize our compliance or non-compliance with this Deed of Commitment.
- – We see the desirability of attracting the adherence of other armed groups to this Deed of Commitment and will do our part to promote it.
- – This Deed of Commitment complements or super cedes, as the case may be, any existing unilateral declaration of ours on anti-personnel mines.
- – This Deed of Commitment shall take effect immediately upon its signing and receipt by the Government of the Republic and Canton of Geneva which receives it as the custodian of such deeds and similar unilateral declarations.
- The list of signatories of the Deed of Commitment, source: Geneva Call on www.genevacall.org/resources/resources.htm.
- The list of states non-parties to the Mine Ban Treaty, source: International Campaign to Ban Landmines on www.icbl.org/index.php/icbl/Universal/MBT/States-Not-Party.
- Chart on the Progress of Implementation of the Deed of Commitment (2008-10)
Bibliografia
The Deed of Commitment, source: Geneva Call on www.genevacall.org/resources/resources.htm.
DEED OF COMMITMENT UNDER GENEVA CALL FOR ADHERENCE TO A TOTAL BAN ON ANTI-PERSONNEL MINES AND FOR COOPERATION IN MINE ACTION
WE, the (name of the non-State actor), through our duly authorized representative(s):
– Recognising the global scourge of anti-personnel mines which indiscriminately and inhumanely kill and maim combatants and civilians, mostly innocent and defenceless people, especially women and children, even after the armed conflict is over;
– Realising that the limited military utility of anti-personnel mines is far outweighed by their appalling humanitarian, socio-economic and environmental consequences, including on postconflict reconciliation and reconstruction;Rejecting the notion that revolutionary ends or just causes justify inhumane means and methods of warfare of a nature to cause unnecessary suffering;
– Accepting that international humanitarian law and human rights apply to and oblige all parties to armed conflicts;
– Reaffirming our determination to protect the civilian population from the effects or dangers of military actions, and to respect their rights to life, to human dignity, and to development;
– Resolved to play our role not only as actors in armed conflicts but also as participants in the practice and development of legal and normative standards for such conflicts, starting with a contribution to the overall humanitarian effort to solve the global landmine problem for the sake of its victims;
– Acknowledging the norm of a total ban on anti-personnel mines established by the 1997 Ottawa Treaty, which is an important step toward the total eradication of landmines.
NOW, THEREFORE, hereby solemnly commit ourselves to the following terms:
– TO ADHERE to a total ban on anti-personnel mines. By anti-personnel mines, we refer to those devices which effectively explode by the presence, proximity or contact of a person, including other victim-activated explosive devices and anti-vehicle mines with the same effect whether with or without anti-handling devices. By total ban, we refer to a complete prohibition on all use, development, production, acquisition, stockpiling, retention, and transfer of such mines, under any circumstances. This includes an undertaking on the destruction of all such mines.
– TO COOPERATE IN AND UNDERTAKE stockpile destruction, mine clearance, victim assistance, mine awareness, and various other forms of mine action, especially where these programs are being implemented by independent international and national organizations.
– TO ALLOW AND COOPERATE in the monitoring and verification of our commitment to a total ban on anti-personnel mines by Geneva Call and other independent international and national organizations associated for this purpose with Geneva Call. Such monitoring and verification include visits and inspections in all areas where antipersonnel mines may be present, and the provision of the necessary information and reports, as may be required for such purposes in the spirit of transparency and accountability.
– TO ISSUE the necessary orders and directives to our commanders and fighters for the implementation and enforcement of our commitment under the foregoing paragraphs, including measures for information dissemination and training, as well as disciplinary sanctions in case of non-compliance.
– TO TREAT this commitment as one step or part of a broader commitment in principle to the ideal of humanitarian norms, particularly of international humanitarian law and human rights, and to contribute to their respect in field practice as well as to the further development of humanitarian norms for armed conflicts.
– This Deed of Commitment shall not affect our legal status, pursuant to the relevant clause in common article 3 of the Geneva Conventions of August 12, 1949.
– We understand that Geneva Call may publicize our compliance or non-compliance with this Deed of Commitment.
– We see the desirability of attracting the adherence of other armed groups to this Deed of Commitment and will do our part to promote it.
– This Deed of Commitment complements or super cedes, as the case may be, any existing unilateral declaration of ours on anti-personnel mines.
– This Deed of Commitment shall take effect immediately upon its signing and receipt by the Government of the Republic and Canton of Geneva which receives it as the custodian of such deeds and similar unilateral declarations.
The list of signatories of the Deed of Commitment, source: Geneva Call on www.genevacall.org/resources/resources.htm.
The list of states non-parties to the Mine Ban Treaty, source: International Campaign to Ban Landmines on www.icbl.org/index.php/icbl/Universal/MBT/States-Not-Party.
Chart on the Progress of Implementation of the Deed of Commitment (2008-10)