Treść głównego artykułu

Abstrakt

Fenomen rosyjskiej polityki określić można jako umiejętność osiągania celów politycznych poprzez konsekwentne prowadzenie skoordynowanych i wieloaspektowych przedsięwzięć polityczno-ekonomicznych, umiejętnie wspieranych działaniami dyplomatycznymi. Jest ona prowadzona w oparciu o strategie sektorowe, dzięki którym możliwe jest osiągniecie interesu narodowego, jako wypadkowej procesu osiągania żywotnych interesów w wybranych obszarach aktywności politycznej i gospodarczej państwa. Polityka ta jest konstruowana w oparciu o klasyczne zasady myślenia strategicznego, zakładające zdefiniowanie interesu narodowego, określenie żywotnych interesów państwa w ważnych dla jego funkcjonowania i sposobu osiągnięcia interesu narodowego w obszarach oraz wizji prowadzenia tej polityki. Proces ten został podzielony na konkretne etapy, w trakcie których osiągane są poszczególne żywotne interesy państwa, co pozwala na wyznaczenie kolejnych, umożliwiających realizację interesu narodowego. Interesem narodowym Federacji Rosyjskiej jest usankcjonowanie pozycji mocarstwa globalnego, zaś żywotnymi interesami – uzyskanie instrumentów pozwalających na osiągniecie tego celu strategicznego. Autor stawia tezę, iż koncepcja prowadzenia rosyjskiej polityki została oparta na myśli geopolitycznej autorstwa Halforda Johna Mackindera i Wieniamina Siemionowa Tien-Szańskiego. Do jej konstrukcji wykorzystano tezy o roli Pivot Area w procesie tworzenia potencjału państwa i zasadach funkcjonowania mocarstwa lądowego oraz teorię Heaterlandu wraz z wizją koniecznej ekspansji na obszary przyległe. Traktowanej zarówno jako rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo kraju o znacznej rozciągłości terytorialnej, jak i instrument pozwalający na uzyskanie statusu mocarstwa oraz potencjału zdolnego do przeciwstawienia się mocarstwu morskiemu (globalnemu). Adoptowane do czasów współczesnych teorie obydwu geopolityków stanowią podstawę teoretyczną dla konstrukcji strategii oddziaływania międzynarodowego Rosji. W oparciu o nie oraz analizę, zmodyfikowanych w latach 2015-2016 oraz nowych (strategia bezpieczeństwa ekonomicznego do 2030 r.), dokumentów strategicznych możliwym jest określenie celów rosyjskiej polityki oraz formuły ich osiągania. W prowadzonych rozważaniach przyjęto, iż opanowanie Półwyspu Krymskiego kończy w rosyjskiej polityce etap podporządkowywania terytorialnego, określanego przez Mackindera jako Word-Island. Kolejnym etapem będzie sankcjonowanie pozycji mocarstwa globalnego, co doprowadzi do podjęcia różnorodnych form konfrontacji ze Stanami Zjednoczonymi. Obszary i formuła tej konfrontacji zostaną wyznaczone w oparciu o założenia obydwu teorii, dostosowane do uwarunkowań współczesnych i specyfiki budowy potencjału państwa rosyjskiego. Podstawowym obszarem rywalizacji pozostanie sfera eksportu nośników energii, traktowana jako instrument wiązania gospodarczego państw – importerów oraz uzyskiwania wpływów politycznych w wybranych regionach globu. Szczególnym jej miejscem będzie Arktyka i Ocean Lodowaty, postrzegany jako jedyne potencjalne miejsce przeprowadzenia skutecznego ataku na państwo rosyjskie. Nowym, przedmiotowym obszarem tej rywalizacji stanie się natomiast kwestia udziału w globalnym rynku obrotu przetworzonymi nośnikami energii. Przez Rosję traktowanej jako instrument osiągania wpływów w poszczególnych regionach globu oraz zwiększający odporność ekonomiczną państwa. W amerykańskiej polityce eksport tych nośników (gazu LNG) stanowić ma instrument oddziaływania politycznego, ograniczającego możliwości osiągnięcia tego celu. Polityka ta uzasadnia dodatkowo konieczność tworzenia przez Rosję strategii oddziaływania międzynarodowego w oparciu o tezy Harolda Johna Mackindera i Wienamina Siemionowa Tien-Szańskiego.

Słowa kluczowe

teorie geopolityczne polityka Rosja potęga państwa geopolitical theories, politics, Russia, power of state geopolitical theories

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mickiewicz, P. (2018). W poszukiwaniu teoretycznych podstaw rosyjskiej polityki ery W. Putina. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 12(2), 39–56. https://doi.org/10.34862/rbm.2018.2.4

Bibliografia

  1. Arystoteles (2005). Polityka. Wrocław-Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; De Agostini Polska.
  2. Beaufre, A. (1968). Wstęp do strategii. Odstraszanie i strategia. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej
  3. China’s Arctic Policy, The State Council Information Office of the People’s Republic of China, January 2018
  4. Effect of Increased Levels of Liquefi ed Natural Gas Exports on U.S. Energy Markets, Independent Statistics & Analysis, DC 20585 U.S. Energy Information Administration, Washington, October 2014
  5. Holmes, S. (1998). Anatomia antyliberalizmu. Kraków: Znak.
  6. Концепция внешней политики Российской Федерации (утверждена Президентом Российской Федерации В.В.Путиным 30 ноября 2016 г.) [Kontseptsiya vneshney politiki Rossiyskoy Federatsii (utverzhdena Prezidentom Rossiyskoy Federatsii V.V.Putinym 30 noyabrya 2016 g.)]. Pobrano z: https://www.mid.ru/foreign_policy/official_documents/-/asset_publisher/CptICkB6BZ29/content/id/2542248
  7. Концепция внешней политики Российской Федерации, утверждена Президентом Российской Федерации В.В. Путиным 12 февраля 2013 г. [Kontseptsiya vneshney politiki Rossiyskoy Federatsii, utverzhdena Prezidentom Rossiyskoy Federatsii V.V. Putinym 12 fevralya 2013 g.].
  8. Liddell Hart, B. H. (1959). Strategia. Działania pośrednie. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.
  9. Lider, J. (1983). Military Theory: Concept, Structure, Problems. Aldershort: Gower.
  10. Locke, J. (2015).Dwa traktaty o rządzie. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  11. Mackinder, H. J. (1904). The Geographical Pivot of History. The Geographical Journal, 23(4). 421-437. Pobrano z: http://www.jstor.org/stable/1775498
  12. Mackinder, H. J. (1919). Democratic Ideals and Reality: A Study in the Politics of Reconstruction. London: Constable and Company Ltd.
  13. Malle, S. (2017) Russia and China in the 21st century. Moving towards cooperative behaviour. Journal of Eurasian Studies, 8(2), 136-150. doi:10.1016/j.euras.2017.02.003
  14. Морская доктрина Российской Федерации на период до 2020 года Президентом Российской Федерации В.В. Путиным 27 июля 2001 г. [Morskaya doktrina Rossiyskoy Federatsii na period do 2020 goda Prezidentom Rossiyskoy Federatsii V.V. Putinym 27 iyulya 2001 g.].
  15. Peterfoff, R. (1991). Obstacles to the Transformation of the Soviet Economy. Aussenpolitik. 42(3), 221-230.
  16. Putin, V. (2012). Economic tasks. Vedomosti Newspaper (2012, January 30). Pobrano z: http://archive.premier.gov.ru/eng/events/news/17888/
  17. Putin, V. (2017). Rosja uwzględni plany rozwojowe Chin, Sputnik Polska. Pobrano z: https://pl.sputniknews.com/gospodarka/201711116686029-Putin-Rosja-Chiny-Sputnik/
  18. Семенов Тянь-Шанский, В. П. (1915). О могущественном территориальном владении применительно к России. Oчерк по политической географии. Петроград. [Semenov Tyan'-Shanskiy, V. P. (1915). O mogushchestvennom territorial'nom vladenii primenitel'no k Rossii. Ocherk po politicheskoy geografii. Petrograd.]
  19. Семенов-Тян-Шанский, В. П. (2013). Район и страна. Рипол Классик. [Semenov-Tyan-Shanskiy, V. P. (2013). Rayon i strana. Ripol Klassik].
  20. Udalov, V. (1995). National Interests and Conflict Reduction. W: I. W. Zartman, V. A. Kremenyuk (Eds.), Cooperative Security: Reducing Third World Wars. Seracuse-New York: Seracuse Unversity Press.
  21. Указ Президента Российской Федерации от 10.01.2000 г. № 24 O национальной безопасности Российской Федерации [Ukaz Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 10.01.2000 g. № 24 O natsional'noy bezopasnosti Rossiyskoy Federatsii].
  22. Указ Президента Российской Федерации от 31 декабря 2015 года N 683 О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации [Ukaz Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 31 dekabrya 2015 goda N 683 O Strategii natsional'noy bezopasnosti Rossiyskoy Federatsii].
  23. Указ Президента РФ от 13 мая 2017 г. N 208 О Стратегии экономической безопасности Российской Федерации на период до 2030 года [Ukaz Prezidenta RF ot 13 maya 2017 g. N 208 O Strategii ekonomicheskoy bezopasnosti Rossiyskoy Federatsii na period do 2030 goda].
  24. Военная доктрина Российской федерации Утверждена Указом Президента Российской Федерации от 21 апреля 2000 [Voyennaya doktrina Rossiyskoy federatsii Utverzhdena Ukazom Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 21 aprelya 2000].