Treść głównego artykułu
Abstrakt
Tematem artykułu jest chaos informacyjny powstały podczas protestów o obronie sądów w Polsce w lipcu 2017 r. Wydarzenia, które miały wówczas miejsce były interpretowane jako astroturfing, tak w świecie realnym, jak i wirtualnym. Kampanie astroturfingowe to nieetyczne działanie marketingowe, którego celem jest stworzenie wrażenia oddolności, choć w rzeczywistości jest to skoordynowana kampania. Obie strony mocno spolaryzowanej sceny politycznej w Polsce wskazywały na tego typu działania swoich adwersarzy. Celem artykułu jest studium przypadku oraz próba odpowiedzi na pytanie czy w Polsce w 2017 r. byliśmy świadkami i odbiorcami kampanii astroturfingowej. Rodzi się pytanie, czy taki typ działań jest rzeczywistym zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- Bernatis V. (2014), The Taliban and Twitter: Tactical Reporting and Strategic Messaging, Perspectives on Terrorism, 8(6).
- Bowen S.A., Stack D.W. (2014), Understanding the Ethical and Reaserch Implication in Social media, [w:] DiStaso M.W., Sevick D. Ethical Practice of Social Media in Public Relations New York: Routledge, s. 217-235.
- Bu Z., Xia Z., Jiandong Wang J. (2013), A sock puppet detection algorithm on virtual spaces. Knowledge-Based Systems, 37, s. 366-377.
- Caprini M.D.X., Keeter S. (1996), What Americans Know about Politics and Why It Matters, New Haven, CT: Yale University Press.
- Ferrara E., Varol O., Davis C., Menczer F., Flammini A. (2016), The rise of social bots. Communications of the ACM, 59 (7), s. 96-104.
- Hille S., Bakker P. (2014). Engaging the Social News User. Journalism Practice, 8 (5), 63–572.
- Howard P.N., Kollanyi B. (2016). Bots, #StrongerIn, and #Brexit: Computational Propaganda during the UK-EU Referendum. www.politicalbots.org.
- https://www.semanticscholar.org/paper/Who-is-tweeting-on-Twitter-human-bot-or-cyborg-Chu-
- Gianvecchio/b363c85fee079443b3d80ec89c13d7f236e9f5f8?tab=abstract
- Jenkins H. (2006), Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture, New York: New York University Press.
- Klotz R.J. (2007). Internet Campaigning for Grassroots and Astroturf Support. Social science Computer Review, 25 (1), s. 3-12.
- Kovic M., Rauchfleisch A., Sele M., (2016), Digital Astroturfing: Definition, typology, and countermeasures. Pobrano 20 stycznia 2017, z: https://zipar.org/publications/
- Łódzki B., (2017) Narzędzia internetowe w transnarodowych badaniach medioznawczych, [w:] Katarzyna Kopecka-Piech, Krzysztof Wasilewski, Lokalne – Regionalne – Transnarodowe. Rola mediów w kształtowaniu wspólnot. Polska w Świecie, s. 139-157.
- Mackie, G. (2009). Astroturfing Infotopia. Theoria: A Journal of Social and Political Theory, 56 (119), 30-56.
- McNutt J., Boland K. (2007) Astroturf, Technology and the Future of Community obilization: Implications for Nonprofit Theory, The Journal of Sociology & Social Welfare, 34 (3), s. 165-178.
- McNutt J.G. (2010) Researching Advocacy Groups: Internet Sources for Research about Public Interest Groups and Social Movement Organizations, Journal of Policy Practice, 9(3-4), s. 308-31.
- Newman N. (2017). Journalism, media and technology trends and predictions 2017, Oxford: Reuters Institute.
- Peeples Massengill, R. (2013), Wal-Mart Wars: Moral Populism in the Twenty-First Century. New York: NY University Press.
- Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań: UAM 2011.
- Prior M. (2007), Post-Broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Elections. New York: Cambridge University Press
- Sweetser K.D. (2014), Ethics, Reputation and Social Media [w:] DiStaso M.W., Sevick D. Ethical Practice of Social Media in Public Relations New York: Routledge, s. 205-217.
- TW (24 lipca 2017), Serwisy informacyjne zyskały w dniach manifestacji: WP przed Onetem i TVN24.pl. Pobrano 20 stycznia 2017, z: Gazeta.pl przed Interia.pl. Czytaj więcej na: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-informacyjne-zyskaly-w-dniach-manifestacji-wp-przed-onetem-i-tvn24-pl-gazeta-pl-przed-interia-pl
- Vergani M. (2014), Rethinking grassroots campaigners in the digital media: The ‘grassroots orchestra’ in Italy. Australian Journal of Political Science, 49 (2), s. 237-251.
- Yet more thoughts on Wal-Mart. Pobrano 20 stycznia 2017, z: https://www.scmagazine.com/yet-more-thoughts-on-wal-mart-edelman-new-yorker/article/152990/
- Zaller J. (2003) A new standard of news quality: Burglar alarms for the monitorial citizen, PoliticalCommunication, 20(2), s. 109-130.
- Zhang J., Carpenter D., Ko M. (2013), Online Astroturfing: A Theoretical Perspective. AMCIS 2013 Proceedings.
- Zheng X., Zeng Z., Chen Z., Yu Y., Rong C. (2015), Detecting spammers on social networks. Neurocomputing, 159, s. 27-34.
- Zi Chu, Steven Gianvecchio, Haining Wang, Sushil Jajodia. (2010), Who is Tweeting on Twitter: Human, Bot, or Cyborg?
Bibliografia
Bernatis V. (2014), The Taliban and Twitter: Tactical Reporting and Strategic Messaging, Perspectives on Terrorism, 8(6).
Bowen S.A., Stack D.W. (2014), Understanding the Ethical and Reaserch Implication in Social media, [w:] DiStaso M.W., Sevick D. Ethical Practice of Social Media in Public Relations New York: Routledge, s. 217-235.
Bu Z., Xia Z., Jiandong Wang J. (2013), A sock puppet detection algorithm on virtual spaces. Knowledge-Based Systems, 37, s. 366-377.
Caprini M.D.X., Keeter S. (1996), What Americans Know about Politics and Why It Matters, New Haven, CT: Yale University Press.
Ferrara E., Varol O., Davis C., Menczer F., Flammini A. (2016), The rise of social bots. Communications of the ACM, 59 (7), s. 96-104.
Hille S., Bakker P. (2014). Engaging the Social News User. Journalism Practice, 8 (5), 63–572.
Howard P.N., Kollanyi B. (2016). Bots, #StrongerIn, and #Brexit: Computational Propaganda during the UK-EU Referendum. www.politicalbots.org.
https://www.semanticscholar.org/paper/Who-is-tweeting-on-Twitter-human-bot-or-cyborg-Chu-
Gianvecchio/b363c85fee079443b3d80ec89c13d7f236e9f5f8?tab=abstract
Jenkins H. (2006), Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture, New York: New York University Press.
Klotz R.J. (2007). Internet Campaigning for Grassroots and Astroturf Support. Social science Computer Review, 25 (1), s. 3-12.
Kovic M., Rauchfleisch A., Sele M., (2016), Digital Astroturfing: Definition, typology, and countermeasures. Pobrano 20 stycznia 2017, z: https://zipar.org/publications/
Łódzki B., (2017) Narzędzia internetowe w transnarodowych badaniach medioznawczych, [w:] Katarzyna Kopecka-Piech, Krzysztof Wasilewski, Lokalne – Regionalne – Transnarodowe. Rola mediów w kształtowaniu wspólnot. Polska w Świecie, s. 139-157.
Mackie, G. (2009). Astroturfing Infotopia. Theoria: A Journal of Social and Political Theory, 56 (119), 30-56.
McNutt J., Boland K. (2007) Astroturf, Technology and the Future of Community obilization: Implications for Nonprofit Theory, The Journal of Sociology & Social Welfare, 34 (3), s. 165-178.
McNutt J.G. (2010) Researching Advocacy Groups: Internet Sources for Research about Public Interest Groups and Social Movement Organizations, Journal of Policy Practice, 9(3-4), s. 308-31.
Newman N. (2017). Journalism, media and technology trends and predictions 2017, Oxford: Reuters Institute.
Peeples Massengill, R. (2013), Wal-Mart Wars: Moral Populism in the Twenty-First Century. New York: NY University Press.
Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań: UAM 2011.
Prior M. (2007), Post-Broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Elections. New York: Cambridge University Press
Sweetser K.D. (2014), Ethics, Reputation and Social Media [w:] DiStaso M.W., Sevick D. Ethical Practice of Social Media in Public Relations New York: Routledge, s. 205-217.
TW (24 lipca 2017), Serwisy informacyjne zyskały w dniach manifestacji: WP przed Onetem i TVN24.pl. Pobrano 20 stycznia 2017, z: Gazeta.pl przed Interia.pl. Czytaj więcej na: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-informacyjne-zyskaly-w-dniach-manifestacji-wp-przed-onetem-i-tvn24-pl-gazeta-pl-przed-interia-pl
Vergani M. (2014), Rethinking grassroots campaigners in the digital media: The ‘grassroots orchestra’ in Italy. Australian Journal of Political Science, 49 (2), s. 237-251.
Yet more thoughts on Wal-Mart. Pobrano 20 stycznia 2017, z: https://www.scmagazine.com/yet-more-thoughts-on-wal-mart-edelman-new-yorker/article/152990/
Zaller J. (2003) A new standard of news quality: Burglar alarms for the monitorial citizen, PoliticalCommunication, 20(2), s. 109-130.
Zhang J., Carpenter D., Ko M. (2013), Online Astroturfing: A Theoretical Perspective. AMCIS 2013 Proceedings.
Zheng X., Zeng Z., Chen Z., Yu Y., Rong C. (2015), Detecting spammers on social networks. Neurocomputing, 159, s. 27-34.
Zi Chu, Steven Gianvecchio, Haining Wang, Sushil Jajodia. (2010), Who is Tweeting on Twitter: Human, Bot, or Cyborg?