Treść głównego artykułu
Abstrakt
Nowe paradygmaty bezpieczeństwa wskazują, że jest ono wspólną sprawą wszystkich obywateli. Aby społeczeństwo było jednak gotowe sprostać współczesnym zagrożeniom, musi podlegać zdecydowanym działaniom edukacyjnym w tym zakresie. Celem szkolnej edukacji na rzecz bezpieczeństwa musi być budowanie człowieka kreatywnego, przedsiębiorczego i samodzielnego, który w warunkach zagrożenia będzie pewny postępowania. Najpierw należy jednak zwrócić uwagę na atrybuty kadry pedagogicznej - wiedzę, postawy i umiejętności. Nauczyciel przygotowując do życia uczniów, kształtuje przyszłość całego społeczeństwa. Z tego powodu przedmiotem prezentowanych badań uczyniono kwalifikacje i kompetencje nauczycieli przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa (EdB) pracujących we wrocławskich szkołach. Problemy badawcze zawierają się w pytaniu: jakie są kwalifikacje i kompetencje nauczycieli EdB we wrocławskich szkołach oraz jakie są ich potrzeby i możliwości w zakresie wsparcia i rozwoju.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor zachowują prawa autorskie i prawa do publikacji, ale przenoszą prawo do pierwszej publikacji na czasopismo.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Uniwersytet Dolnośląski DSW na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Atamańczuk, K., Przybyszewski. R. (2001). Edukacja i szkoła u progu XXI wieku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Baraniak, B. (2000). Edukacja Zawodowa. W: B. Baraniak, S. M. Kwiatkowski, A. Bogaj (red.), Pedagogika pracy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń: Edytor.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1998). Badanie w działaniu - fanaberia czy konieczność? W: A. Siemak–Tylikowska, H. Kwiatkowska, S. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata (s. 287-303). Warszawa: Żak.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? Neodidagmata, 24, 53–66.
- Dawid, J. W. (1927). O Duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
- Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń: Akapit.
- Denek, K. (2013). Nauczyciel wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy. Studia Dydaktyczne, (24-25), 15–24.
- Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Seria Technologia kształcenia, 16.
- Gawlik-Kobylińska, M. (2016). Nowe technologie w edukacji dla bezpieczeństwa: kształcenie w paradygmacie społeczeństwa informacyjnego i jego przyszłość, Warszawa: Rozpisani.pl.
- Grzegorzewska, M. (1947). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Nasza Księgarnia.
- Kobyłecka, E. (2005). Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych. Kraków: Impuls.
- Kozak, E. (2009). Nauczyciel jako dydaktyk, opiekun i wychowawca. W: S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel, zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Krawcewicz, S. (1974). Kształcenie i doskonalenie nauczycieli. Problemy i tendencje. Warszawa: Nasza Księgarnia.
- Kwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki. Warszawa: PWN.
- Kwieciński, Z. (2000). Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika Alternatywna. Dylematy Teorii. Kraków: Impuls.
- Lorek, K. (2001). Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji: materiał pomocniczy dla studentów specjalizacji i specjalności nauczycielskiej, Kalisz: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
- Męczkowska-Christiansen, A. (2015). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: menadżer, urzędnik czy obywatel? Forum Oświatowe, 27(2), 15-24.
- Michalak, R. (2013). Nauczyciel na drodze budowania konstruktywistycznej kultury dydaktycznej i klimatu pracy. W: M. Cywińska, Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela (s. 91–110). Poznań: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.
- Misiołek K., (red.). (2000). Kompetencje dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli w zreformowanej szkole. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna: PZS PUH “Derrata”.
- Muchacka, B., Szymański, M. (2008). Kompetencje jako transgresyjny potencjał nauczycieli. W: B. Muchacka, M. Szymański, Nauczyciel w świecie współczesnym (s. 41-47). Karków: Impuls.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji: między pozorami a refleksyjną zmianą, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
- Okoń, W. (1962). Osobowość nauczyciela, Warszawa:
- Okoń, W. (1997). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
- Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
- Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
- Orczyk, J. (2009). Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji. Zarządzanie zasobami ludzkimi, 3-4, (68-69), 19–32.
- Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
- Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela (2016). Warszawa. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,13081,vp,15493.pdf
- Ropski, J. (2015). Edukacja dla bezpieczeństwa w polskiej szkole i możliwości jej doskonalenia, Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz.U. z 2011 r. nr 6 poz. 23).
- Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2015 r. poz. 1264).
- Sikora-Wojtarowicz, K. (2017). Edukacja dla bezpieczeństwa w polskiej szkole. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 11(1), 105-118.
- Svec, V. (2000). Samo refleksja profesjonalna jako podstawowa kompetencja nauczyciela. W: M. Jabłońska (red.), Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości społecznej (s. 61-72). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Szczurek-Boruta, A. (2005). Kształtowanie i doskonalenie nauczycieli czynnych zawodowo- propozycje rozszerzenia kompetencji zawodowych. W: R. Gmoch, A. Krasnodębska, Kompetencje zawodowe nauczycieli, Jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych (s. 161–169). Opole: Uniwersytet Opolski.
- Szkudlarek, T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków: Impuls.
- Śliwerski, B. (2003). Edukacja. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI Wieku. Warszawa: Żak.
- Taraszkiewicz-Kotońska, M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej: szkoła pełna ludzi. Poznań: Arka.
- Unolt, J. (1999). Ekonomiczne problemy rynku pracy, Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 r. nr 24 poz. 141).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 r. nr 3 poz. 19).
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410).
- Walker, R. (1990). Doing research, London: Routledge.
Bibliografia
Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Atamańczuk, K., Przybyszewski. R. (2001). Edukacja i szkoła u progu XXI wieku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Baraniak, B. (2000). Edukacja Zawodowa. W: B. Baraniak, S. M. Kwiatkowski, A. Bogaj (red.), Pedagogika pracy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń: Edytor.
Czerepaniak-Walczak, M. (1998). Badanie w działaniu - fanaberia czy konieczność? W: A. Siemak–Tylikowska, H. Kwiatkowska, S. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata (s. 287-303). Warszawa: Żak.
Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? Neodidagmata, 24, 53–66.
Dawid, J. W. (1927). O Duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń: Akapit.
Denek, K. (2013). Nauczyciel wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy. Studia Dydaktyczne, (24-25), 15–24.
Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Seria Technologia kształcenia, 16.
Gawlik-Kobylińska, M. (2016). Nowe technologie w edukacji dla bezpieczeństwa: kształcenie w paradygmacie społeczeństwa informacyjnego i jego przyszłość, Warszawa: Rozpisani.pl.
Grzegorzewska, M. (1947). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kobyłecka, E. (2005). Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych. Kraków: Impuls.
Kozak, E. (2009). Nauczyciel jako dydaktyk, opiekun i wychowawca. W: S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel, zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Krawcewicz, S. (1974). Kształcenie i doskonalenie nauczycieli. Problemy i tendencje. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki. Warszawa: PWN.
Kwieciński, Z. (2000). Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika Alternatywna. Dylematy Teorii. Kraków: Impuls.
Lorek, K. (2001). Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji: materiał pomocniczy dla studentów specjalizacji i specjalności nauczycielskiej, Kalisz: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Męczkowska-Christiansen, A. (2015). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: menadżer, urzędnik czy obywatel? Forum Oświatowe, 27(2), 15-24.
Michalak, R. (2013). Nauczyciel na drodze budowania konstruktywistycznej kultury dydaktycznej i klimatu pracy. W: M. Cywińska, Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela (s. 91–110). Poznań: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.
Misiołek K., (red.). (2000). Kompetencje dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli w zreformowanej szkole. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna: PZS PUH “Derrata”.
Muchacka, B., Szymański, M. (2008). Kompetencje jako transgresyjny potencjał nauczycieli. W: B. Muchacka, M. Szymański, Nauczyciel w świecie współczesnym (s. 41-47). Karków: Impuls.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji: między pozorami a refleksyjną zmianą, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Okoń, W. (1962). Osobowość nauczyciela, Warszawa:
Okoń, W. (1997). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
Orczyk, J. (2009). Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji. Zarządzanie zasobami ludzkimi, 3-4, (68-69), 19–32.
Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela (2016). Warszawa. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,13081,vp,15493.pdf
Ropski, J. (2015). Edukacja dla bezpieczeństwa w polskiej szkole i możliwości jej doskonalenia, Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz.U. z 2011 r. nr 6 poz. 23).
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2015 r. poz. 1264).
Sikora-Wojtarowicz, K. (2017). Edukacja dla bezpieczeństwa w polskiej szkole. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 11(1), 105-118.
Svec, V. (2000). Samo refleksja profesjonalna jako podstawowa kompetencja nauczyciela. W: M. Jabłońska (red.), Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości społecznej (s. 61-72). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Szczurek-Boruta, A. (2005). Kształtowanie i doskonalenie nauczycieli czynnych zawodowo- propozycje rozszerzenia kompetencji zawodowych. W: R. Gmoch, A. Krasnodębska, Kompetencje zawodowe nauczycieli, Jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych (s. 161–169). Opole: Uniwersytet Opolski.
Szkudlarek, T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków: Impuls.
Śliwerski, B. (2003). Edukacja. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI Wieku. Warszawa: Żak.
Taraszkiewicz-Kotońska, M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej: szkoła pełna ludzi. Poznań: Arka.
Unolt, J. (1999). Ekonomiczne problemy rynku pracy, Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 r. nr 24 poz. 141).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 r. nr 3 poz. 19).
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410).
Walker, R. (1990). Doing research, London: Routledge.