Treść głównego artykułu

Abstrakt

Nowe paradygmaty bezpieczeństwa wskazują, że jest ono wspólną sprawą wszystkich obywateli. Aby społeczeństwo było jednak gotowe sprostać współczesnym zagrożeniom, musi podlegać zdecydowanym działaniom edukacyjnym w tym zakresie. Celem szkolnej edukacji na rzecz bezpieczeństwa musi być budowanie człowieka kreatywnego, przedsiębiorczego i samodzielnego, który w warunkach zagrożenia będzie pewny postępowania. Najpierw należy jednak zwrócić uwagę na atrybuty kadry pedagogicznej - wiedzę, postawy i umiejętności. Nauczyciel przygotowując do życia uczniów, kształtuje przyszłość całego społeczeństwa. Z tego powodu przedmiotem prezentowanych badań uczyniono kwalifikacje i kompetencje nauczycieli przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa (EdB) pracujących we wrocławskich szkołach. Problemy badawcze zawierają się w pytaniu: jakie są kwalifikacje i kompetencje nauczycieli EdB we wrocławskich szkołach oraz jakie są ich potrzeby i możliwości w zakresie wsparcia i rozwoju.

Słowa kluczowe

edukacja dla bezpieczeństwa kwalifikacje i kompetencje nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa education for safety qualifications and competences teacher of education for safety

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Sikora-Wojtarowicz, K. (2019). Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 12(2), 243–260. https://doi.org/10.34862/rbm.2018.2.18

Bibliografia

  1. Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  2. Atamańczuk, K., Przybyszewski. R. (2001). Edukacja i szkoła u progu XXI wieku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
  3. Baraniak, B. (2000). Edukacja Zawodowa. W: B. Baraniak, S. M. Kwiatkowski, A. Bogaj (red.), Pedagogika pracy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  4. Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń: Edytor.
  5. Czerepaniak-Walczak, M. (1998). Badanie w działaniu - fanaberia czy konieczność? W: A. Siemak–Tylikowska, H. Kwiatkowska, S. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata (s. 287-303). Warszawa: Żak.
  6. Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? Neodidagmata, 24, 53–66.
  7. Dawid, J. W. (1927). O Duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  8. Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń: Akapit.
  9. Denek, K. (2013). Nauczyciel wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy. Studia Dydaktyczne, (24-25), 15–24.
  10. Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Seria Technologia kształcenia, 16.
  11. Gawlik-Kobylińska, M. (2016). Nowe technologie w edukacji dla bezpieczeństwa: kształcenie w paradygmacie społeczeństwa informacyjnego i jego przyszłość, Warszawa: Rozpisani.pl.
  12. Grzegorzewska, M. (1947). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  13. Kobyłecka, E. (2005). Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych. Kraków: Impuls.
  14. Kozak, E. (2009). Nauczyciel jako dydaktyk, opiekun i wychowawca. W: S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel, zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  15. Krawcewicz, S. (1974). Kształcenie i doskonalenie nauczycieli. Problemy i tendencje. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  16. Kwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki. Warszawa: PWN.
  17. Kwieciński, Z. (2000). Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika Alternatywna. Dylematy Teorii. Kraków: Impuls.
  18. Lorek, K. (2001). Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji: materiał pomocniczy dla studentów specjalizacji i specjalności nauczycielskiej, Kalisz: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
  19. Męczkowska-Christiansen, A. (2015). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: menadżer, urzędnik czy obywatel? Forum Oświatowe, 27(2), 15-24.
  20. Michalak, R. (2013). Nauczyciel na drodze budowania konstruktywistycznej kultury dydaktycznej i klimatu pracy. W: M. Cywińska, Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela (s. 91–110). Poznań: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.
  21. Misiołek K., (red.). (2000). Kompetencje dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli w zreformowanej szkole. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna: PZS PUH “Derrata”.
  22. Muchacka, B., Szymański, M. (2008). Kompetencje jako transgresyjny potencjał nauczycieli. W: B. Muchacka, M. Szymański, Nauczyciel w świecie współczesnym (s. 41-47). Karków: Impuls.
  23. Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji: między pozorami a refleksyjną zmianą, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
  24. Okoń, W. (1962). Osobowość nauczyciela, Warszawa:
  25. Okoń, W. (1997). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
  26. Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
  27. Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
  28. Orczyk, J. (2009). Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji. Zarządzanie zasobami ludzkimi, 3-4, (68-69), 19–32.
  29. Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
  30. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela (2016). Warszawa. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,13081,vp,15493.pdf
  31. Ropski, J. (2015). Edukacja dla bezpieczeństwa w polskiej szkole i możliwości jej doskonalenia, Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
  32. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).
  33. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz.U. z 2011 r. nr 6 poz. 23).
  34. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2015 r. poz. 1264).
  35. Sikora-Wojtarowicz, K. (2017). Edukacja dla bezpieczeństwa w polskiej szkole. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 11(1), 105-118.
  36. Svec, V. (2000). Samo refleksja profesjonalna jako podstawowa kompetencja nauczyciela. W: M. Jabłońska (red.), Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości społecznej (s. 61-72). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  37. Szczurek-Boruta, A. (2005). Kształtowanie i doskonalenie nauczycieli czynnych zawodowo- propozycje rozszerzenia kompetencji zawodowych. W: R. Gmoch, A. Krasnodębska, Kompetencje zawodowe nauczycieli, Jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych (s. 161–169). Opole: Uniwersytet Opolski.
  38. Szkudlarek, T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków: Impuls.
  39. Śliwerski, B. (2003). Edukacja. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI Wieku. Warszawa: Żak.
  40. Taraszkiewicz-Kotońska, M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej: szkoła pełna ludzi. Poznań: Arka.
  41. Unolt, J. (1999). Ekonomiczne problemy rynku pracy, Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
  42. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 r. nr 24 poz. 141).
  43. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 r. nr 3 poz. 19).
  44. Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410).
  45. Walker, R. (1990). Doing research, London: Routledge.