Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu była eksploracja zjawiska udziału nieletnich w warunkach bojowych. Ponadto istotnym elementem prowadzonych badań była identyfikacja skutków szkolenia militarnego dzieci-żołnierzy. Zastosowaną metodą badawczą była analiza źródeł literaturowych, danych statystycznych oraz aktów prawnych, w ramach której poddano ocenie adekwatność obecnie obowiązujących aktów prawa międzynarodowego w kontekście przeciwdziałania zjawisku udziału dzieci w działaniach zbrojnych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- Beah, I. (2008). Było minęło. Wspomnienia dziecka-żołnierza. Kraków: Znak.
- Biedrzycka, I. (2013). Dziecko-żołnierz jako czynna ofiara konfliktu zbrojnego. Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego, 4, 115–132. Dostęp: https://wpia.uwm.edu.pl/czasopisma/sites/default/files/uploads/PRPC/2013/115-132.pdf [5.12.2019].
- Carrisi, G. (2007). Dzieci żołnierze. Kalami idzie na wojnę. Kraków: Bratni Zew.
- Child Soldiers International. (2018). Child soldiers international annual report 2017–2018. Dostęp: https://www.child-soldiers.org/Handlers/Download.ashx?IDMF=841fa200-9315-4e8a-9a6ccdf63a0af22a [10.12.2019].
- Czyżewski, J. (2009a). Dzieci żołnierze we współczesnych konfliktach zbrojnych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Czyżewski, J. (2009b). Dzieci żołnierze we współczesnych konfliktach zbrojnych. Przegląd Zachodni, 1(330), 83–115. Dostęp: http://www.archiwumpz.iz.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=10743&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI= [02.12.2019].
- Deklaracja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Ligi Narodów w 1924 roku (zwana Deklaracją Genewską). Dostęp: https://www.unicef.pl/O-nas/Prawa-dziecka/Akty-prawne [10.12.2019].
- Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1959 roku. Dostęp: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html [10.12.2019].
- Iwański, T. (2016). Przemoc wobec dzieci. W: E. Krajewska-Kułak, K. Kowalczuk, A. Kułak-Bejda i in. (red.), Różne barwy przemocy (t. 1, s. 45–71). Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
- Janiszewska, K. (2013). Wojna w Sierra Leone – z dziećmi w roli głównej. Refleksje: polityka, literatura, demokracja, 8, 183–193. Dostęp: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/r/article/view/8814/8621 [6.12.2019].
- Kluj, W. (2005). Dzieci-żołnierze w dyskusjach na forum międzynarodowym. W: J. Różański (red.), Dzieci – ofiary wojny (s. 105–120). Warszawa: Missio-Polonia.
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. 1991, nr 120, poz. 526).
- Markowska-Manista, U. (2016). „Złe dzieci”. Przygotowanie do zabijania w wojnach i konfliktach zbrojnych na kontynencie afrykańskim. Chorzowskie Studia Polityczne, 11, 195–213. Dostęp: https://www.wydawnictwo.wsb.pl/sites/wydawnictwo.wsb.pl/files/czasopismatresc/ChSP11_wnetrze.pdf [02.12.2019].
- Nowakowska-Małusecka, J. (2010). Dzieci-żołnierze i sprawiedliwość. Casus Sierra Leone. Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego, 1, 225–243. Dostęp: https://wpia.uwm.edu.pl/czasopisma/sites/default/files/uploads/PRPC/2010/225-243.pdf [02.12.2019].
- Piotrowicz, D. (2010). Negocjacje kryzysowe i policyjne. Warszawa: Wydawnictwo Dariusz Piotrowicz.
- Protokoły dodatkowe do Konwencji genewskich z 12 sierpnia 1949 r., dotyczący ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych (Protokół I) oraz dotyczący ochrony ofiar niemiędzynarodowych konfliktów zbrojnych (Protokół II), sporządzone w Genewie dnia 8 czerwca 1977 r. (Dz. U. 1992, nr 41, poz. 175).
- Protokół fakultatywny do Konwencji o Prawach Dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne z 25 maja 2000 r. (Dz. U. 2007, nr 91, poz. 608).
- Prucnal, M. (2013). Rola organizacji i instytucji międzynarodowych w kontekście ochrony dzieci przed uczestnictwem w działaniach zbrojnych. W: E. Karska (red.) Prawa dziecka w prawie międzynarodowym (s. 172–189), Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
- Reich, S.F., Achvarina, V. (2005). Why Do Children Fight? Explaining Child Soldier Ratios in African Intra State Conflicts. Pitsburgh: Ford Institute for Human Security. Dostęp: https://www.files.ethz.ch/isn/18494/Reich_Why_Do_Children_Fight.pdf [10.12.2019].
- Singer, P. W. (2006). Children at War. Berkeley-Los Angeles: University of California Press.
- UNESCO. (2005). Forgotten Casualties of War. Girls in Armed Conflict, Save The Children. Dostęp: http://www.harare.unesco.org/women/2698_GAAF%20report.pdf [10.12.2019].
- UNICEF. (1997). Cape Town Principles and best practices – adopted at the symposium on the prevention of recruitment of children into the armed forces and on demobilization and social reintegration of child soldiers in Africa. Dostęp: https://www.unicef.org/emerg/files/Cape_Town_Principles(1).pdf [10.12.2019].
- UNICEF. (2002). Adult Wars Children Soldiers. Voices of children involved in armed conflict in the East Asia and Pacific Region. Bangkok: Unicef Eastern and Southern Africa Regional Office.
- UNICEF. (2005). Childhood under threat. The state of the world’s children. Dostęp: https://www.unicef.org/sowc/archive/ENGLISH/The%20State%20of%20the%20World%27s%20Children%202005.pdf [10.12.2019].
- UNICEF. (2007). The Paris principles. Principles and guidelines on children associated with armed forces or armed groups. Dostęp: https://www.unicef.org/emerg/files/ParisPrinciples310107English.pdf [10.12.2019].
- United Nations. (2018). Children and armed conflict. Report of the Special Representative of the Secretary-General for Children and Armed Conflict. Human Right Council (A/HRC/40/49) Dostęp: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/HRC/40/49&Lang=E&Area=UNDOC [10.12.2019].
- Wessells, M. (2006). Child Soldiers. From Violence to Protection. Cambridge–London: Harvard University Press.
- Wójciuk, M.T. (2013). Reakcje i postawy społeczne w Powstaniu Warszawskim w świetle korespondencji. Wschodni Rocznik Humanistyczny, 9, 231–252. Dostęp: http://wrh.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/art16-W%C3%B3jciuk_WRH_9_2013.pdf [05.12.2019].
Bibliografia
Beah, I. (2008). Było minęło. Wspomnienia dziecka-żołnierza. Kraków: Znak.
Biedrzycka, I. (2013). Dziecko-żołnierz jako czynna ofiara konfliktu zbrojnego. Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego, 4, 115–132. Dostęp: https://wpia.uwm.edu.pl/czasopisma/sites/default/files/uploads/PRPC/2013/115-132.pdf [5.12.2019].
Carrisi, G. (2007). Dzieci żołnierze. Kalami idzie na wojnę. Kraków: Bratni Zew.
Child Soldiers International. (2018). Child soldiers international annual report 2017–2018. Dostęp: https://www.child-soldiers.org/Handlers/Download.ashx?IDMF=841fa200-9315-4e8a-9a6ccdf63a0af22a [10.12.2019].
Czyżewski, J. (2009a). Dzieci żołnierze we współczesnych konfliktach zbrojnych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Czyżewski, J. (2009b). Dzieci żołnierze we współczesnych konfliktach zbrojnych. Przegląd Zachodni, 1(330), 83–115. Dostęp: http://www.archiwumpz.iz.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=10743&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI= [02.12.2019].
Deklaracja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Ligi Narodów w 1924 roku (zwana Deklaracją Genewską). Dostęp: https://www.unicef.pl/O-nas/Prawa-dziecka/Akty-prawne [10.12.2019].
Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1959 roku. Dostęp: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html [10.12.2019].
Iwański, T. (2016). Przemoc wobec dzieci. W: E. Krajewska-Kułak, K. Kowalczuk, A. Kułak-Bejda i in. (red.), Różne barwy przemocy (t. 1, s. 45–71). Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Janiszewska, K. (2013). Wojna w Sierra Leone – z dziećmi w roli głównej. Refleksje: polityka, literatura, demokracja, 8, 183–193. Dostęp: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/r/article/view/8814/8621 [6.12.2019].
Kluj, W. (2005). Dzieci-żołnierze w dyskusjach na forum międzynarodowym. W: J. Różański (red.), Dzieci – ofiary wojny (s. 105–120). Warszawa: Missio-Polonia.
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. 1991, nr 120, poz. 526).
Markowska-Manista, U. (2016). „Złe dzieci”. Przygotowanie do zabijania w wojnach i konfliktach zbrojnych na kontynencie afrykańskim. Chorzowskie Studia Polityczne, 11, 195–213. Dostęp: https://www.wydawnictwo.wsb.pl/sites/wydawnictwo.wsb.pl/files/czasopismatresc/ChSP11_wnetrze.pdf [02.12.2019].
Nowakowska-Małusecka, J. (2010). Dzieci-żołnierze i sprawiedliwość. Casus Sierra Leone. Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego, 1, 225–243. Dostęp: https://wpia.uwm.edu.pl/czasopisma/sites/default/files/uploads/PRPC/2010/225-243.pdf [02.12.2019].
Piotrowicz, D. (2010). Negocjacje kryzysowe i policyjne. Warszawa: Wydawnictwo Dariusz Piotrowicz.
Protokoły dodatkowe do Konwencji genewskich z 12 sierpnia 1949 r., dotyczący ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych (Protokół I) oraz dotyczący ochrony ofiar niemiędzynarodowych konfliktów zbrojnych (Protokół II), sporządzone w Genewie dnia 8 czerwca 1977 r. (Dz. U. 1992, nr 41, poz. 175).
Protokół fakultatywny do Konwencji o Prawach Dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne z 25 maja 2000 r. (Dz. U. 2007, nr 91, poz. 608).
Prucnal, M. (2013). Rola organizacji i instytucji międzynarodowych w kontekście ochrony dzieci przed uczestnictwem w działaniach zbrojnych. W: E. Karska (red.) Prawa dziecka w prawie międzynarodowym (s. 172–189), Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Reich, S.F., Achvarina, V. (2005). Why Do Children Fight? Explaining Child Soldier Ratios in African Intra State Conflicts. Pitsburgh: Ford Institute for Human Security. Dostęp: https://www.files.ethz.ch/isn/18494/Reich_Why_Do_Children_Fight.pdf [10.12.2019].
Singer, P. W. (2006). Children at War. Berkeley-Los Angeles: University of California Press.
UNESCO. (2005). Forgotten Casualties of War. Girls in Armed Conflict, Save The Children. Dostęp: http://www.harare.unesco.org/women/2698_GAAF%20report.pdf [10.12.2019].
UNICEF. (1997). Cape Town Principles and best practices – adopted at the symposium on the prevention of recruitment of children into the armed forces and on demobilization and social reintegration of child soldiers in Africa. Dostęp: https://www.unicef.org/emerg/files/Cape_Town_Principles(1).pdf [10.12.2019].
UNICEF. (2002). Adult Wars Children Soldiers. Voices of children involved in armed conflict in the East Asia and Pacific Region. Bangkok: Unicef Eastern and Southern Africa Regional Office.
UNICEF. (2005). Childhood under threat. The state of the world’s children. Dostęp: https://www.unicef.org/sowc/archive/ENGLISH/The%20State%20of%20the%20World%27s%20Children%202005.pdf [10.12.2019].
UNICEF. (2007). The Paris principles. Principles and guidelines on children associated with armed forces or armed groups. Dostęp: https://www.unicef.org/emerg/files/ParisPrinciples310107English.pdf [10.12.2019].
United Nations. (2018). Children and armed conflict. Report of the Special Representative of the Secretary-General for Children and Armed Conflict. Human Right Council (A/HRC/40/49) Dostęp: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/HRC/40/49&Lang=E&Area=UNDOC [10.12.2019].
Wessells, M. (2006). Child Soldiers. From Violence to Protection. Cambridge–London: Harvard University Press.
Wójciuk, M.T. (2013). Reakcje i postawy społeczne w Powstaniu Warszawskim w świetle korespondencji. Wschodni Rocznik Humanistyczny, 9, 231–252. Dostęp: http://wrh.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/art16-W%C3%B3jciuk_WRH_9_2013.pdf [05.12.2019].