Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule poddano analizie aktywność Sił Obronnych Izraela (IDF) w serwisach społecznościowych podczas eskalacji konfliktu w Strefie Gazy w dniach 3–6 maja i 12–14 listopada 2019 r. Celem opracowania jest ustalenie, w jaki sposób izraelskie siły zbrojne wykorzystują nowe media w ramach komunikacji strategicznej. W oparciu o studium przypadku artykuł udziela odpowiedzi na następujące pytania: jakie motywy i wątki tematyczne dominują w narracji IDF w mediach społecznościowych? Do kogo jest ona skierowana? W jaki sposób media społecznościowe służą komunikacji strategicznej IDF? Część teoretyczną opracowania oparto na literaturze przedmiotu dotyczącej komunikacji strategicznej i dyplomacji publicznej. Badania empiryczne przeprowadzono na podstawie materiałów publikowanych przez oficjalne konta IDF w dwóch serwisach społecznościowych. Analizie treści z wykorzystaniem kodowania otwartego poddano 150 wpisów opublikowanych portalu Twitter oraz 55 wpisów w serwisie Facebook. Bazując na wyłonionych w ten sposób głównych motywach i wątkach tematycznych, wskazano główne cechy izraelskiej narracji o konflikcie i jej docelowych odbiorców oraz scharakteryzowano rolę mediów społecznościowych w komunikacji strategicznej IDF. Przedstawione w artykule wnioski na temat wykorzystania przez IDF mediów społecznościowych mogą stanowić wzorzec skutecznych praktyk dla innych państw, jak również być podstawą do dalszych badań  nad rolą sfery informacyjnej w konfliktach zbrojnych.

Słowa kluczowe

Izrael komunikacja strategiczna media społecznościowe konflikt zbrojny Strefa Gazy Israel strategic communication social media armed conflict Gaza Strip

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Zych, J. (2020). Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikacji strategicznej Sił Obronnych Izraela podczas działań zbrojnych w 2019 r. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 14(1), 144–166. https://doi.org/10.34862/rbm.2020.1.9

Bibliografia

  1. AAP-6 (2017). Słownik terminów i definicji NATO, zawierający wojskowe terminy i ich definicje stosowane w NATO. Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji. Dostęp: https://wcnjik.wp.mil.pl/u/AAP6PL_na_2020_07.pdf [15.03.2020].
  2. Abdelal, W. (2016). Hamas and the Media: Politics and Strategy. London: Routledge.
  3. Ben-David, A. (2014). Israeli-Palestinian Conflict. W: K. Harvey (Ed.), Encyclopedia of Social Media and Politics (Vol. II). New York: SAGE Publications.
  4. Böhm, A. (2004). Theoretical Coding: Text Analysis in Grounded Theory. W: U. Flick, E. Kardoff, I. Steinke (Eds.), A Companion to Qualitive Research (pp. 270–275). London: SAGE Publications.
  5. Cornish, P., Lindley-French, J., Yorke, C. (2011). Strategic Communications and National Strategy. London: Chatham House. Dostęp: https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/r0911es%E2%80%93stratcomms.pdf [15.03.2020].
  6. El Zein, H., Abusalem, A. (2015). Social Media and War on Gaza: A Battle on Virtual Space to Galvanise Support and Falsify Israel Story. Athens Journal of Mass Media and Communications, 1(2), 109–120. DOI: https://doi.org/10.30958/ajmmc.1-2-2.
  7. Falkheimer, J., Heide, M. (2018). Strategic Communication: An Introduction. Abingdon: Routledge.
  8. Goodman, H. (2015). Israel’s Narrative – An Overview. W: H. Goodman, D. Gold (Eds.), The Gaza War 2014: the War Israel Did Not Want and the Disaster It Averted (pp. 7-28). Jerusalem: Jerusalem Center for Public Affairs. Dostęp: https://jcpa.org/pdf/The-Gaza-War-2014-Site.pdf [13.02.2020].
  9. Ingram, H.J. (2016). A Brief History of Propaganda During Conflict: Lessons for Counter-Terrorism Strategic Communications (ICCT Research Paper). Hague: International Centre for Counter-Terrorism. DOI: https://doi.org/10.19165/2016.1.06.
  10. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019a, November 12). Dear world, this morning we killed… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1194361097832325120 [13.04.2020]
  11. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019b, May 4). We have just started targeting Hamas military… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1124589778865987584 [4.05.2020].
  12. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019c, May 4). Men, women and children are running into bomb shelters… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1124602159629254657 [2.05.2020].
  13. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019d, May 6). Israeli children sleep in fortified bomb shelters… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1125158943116939264 [3.05.2020].
  14. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019e, May 4). A Saturday morning little-league soccer game… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1124626008085270529 [3.05.2020].
  15. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019f, May 5). Noy lives in Ashkelon, an Israeli city right near Gaza… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1125137790667251712 [2.05.2020].
  16. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019h, May 6). IDF soldiers helped evacuate the children… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/119430305616857088 [3.05.2020].
  17. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019j, November 13). Imagine your weather app said it was raining rockets… [Tweet]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1194660032136327168 [4.05.2020].
  18. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019k, May 6). The last 48 hours in Israel: 690 rockets fired… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1125258137936826368 [6.05.2020].
  19. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019l, May 5). Cleared for release: We thwarted an attempted… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1125066395010699264 [4.05.2020].
  20. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019n, November 13). Another Islamic Jihad terrorist in Gaza… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1194635642635816962 [5.05.2020].
  21. Israel Defense Forces [@IDF]. (2019p, November 12). Precision strike: This is the building we surgically targeted… [Tweet. Video file]. Dostęp: https://twitter.com/IDF/status/1194118576027971584 [5.05.2020].
  22. Israel Defense Forces [@idfonline]. (2019o, November 12). The barrage of rockets… [Facebook. Video file]. Dostęp: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2738641586158694&id=125249070831305 [5.05.2020].
  23. Israel Defense Forces [@idfonline]. (2019g, November 12). Today is Shoham's 6th birthday… [Facebook. Video file]. Dostęp: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2739481892741330&id=125249070831305 [4.05.2020].
  24. Israel Defense Forces [@idfonline]. (2019i, May 5). While children in Israel… [Facebook. Video file]. Dostęp: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2383816814974508&id=125249070831305 [3.05.2020].
  25. Israel Defense Forces [@idfonline]. (2019m, May 5). An update about ongoing Gaza… [Facebook. Video file]. Dostęp: https://facebook.com/story.php?story_fbid=2385190928170430&id=125249070831305 [4.05.2020].
  26. Israel Ministry of Foreign Affairs. (2019). Behind the Headlines: Massive rocket barrages launched from Gaza. Dostęp: https://mfa.gov.il/MFA/ForeignPolicy/Issues/Pages/Massive-rocket-barrages-launched-from-Gaza-4-May-2019.aspx [22.05.2020].
  27. Jachimowski, M. (2016). Komunikacja strategiczna a dziennikarstwo. Rocznik Prasoznawczy, 10, 11–27.
  28. Kubovich, Y., Khoury, J. (2019). Israeli Army Admits to Killing Eight Gaza Family Members: We Thought the House Was Empty. Haaretz Daily Newspaper. Dostęp: https://www.haaretz.com/middle-east-news/palestinians/.premium-israeli-army-admits-strike-that-killed-palestinian-family-intended-for-empty-house-1.8129435 [6.05.2020].
  29. Livio, O., Cohen-Yechezkely, S. (2018). Copy, Edit, Paste: Comparing News Coverage of War with Official Military Accounts. Journalism Studies, 20(5), 696–713. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1417054.
  30. Malhotra, D. (2016). Social Media and the Armed Forces. New Delhi: Centre for Joint Warfare Studies (CENJOWS). Dostęp: https://web.archive.org/web/20200127011231/https://cenjows.gov.in/pdf/Social-Media-Armed-Forces.pdf [15.03.2020].
  31. Manheimm, J.B. (1994). Strategic Public Diplomacy and American Foreign Policy: The Evolution of Influence. New York: Oxford University Press.
  32. Mladenov, N. (2019a, May 22). Briefing to The Security Council On The Situation In The Middle East. United Nations. Dostęp: https://unsco.unmissions.org/sites/default/files/security_council_briefing_-_22_may_2019.pdf [22.04.2020] .
  33. Mladenov, N. (2019b, November 20). Briefing to the Security Council on the Situation in The Middle East, Including the Palestinian Question. United Nations. Dostęp: https://unsco.unmissions.org/sites/default/files/security_council_briefing_-_20_november_2019_1.pdf [24.04.2020].
  34. Modrzejewski, Z. (2020). Militarne obszary komunikacji strategicznej. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
  35. Mull, C., Wallin, M. (2013). Propaganda: a Tool for Strategic Influence? Washington: American Security Project. Dostęp: https://www.americansecurityproject.org/ASP%20Reports/Ref%200138%20-%20Propaganda%20-%20A%20tool%20of%20strategic%20influence%20-%20%20Fact%20Sheet.pdf [10.03.2020].
  36. Nowicka, J., Załoga, W., Ciekanowski, Z. (2018). Komunikacja strategiczna w naukach o zarządzaniu i jakości oraz w naukach o bezpieczeństwie. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 14(1), 193–202. DOI: https://doi.org/10.32039/WSZOP/1895-3794-2018-17.
  37. Paul, C. (2011). Strategic Communication. Origins, Concepts and Current Debates. Santa Barbara: Praeger.
  38. Romarheim, A.G. (2005). Definitions of strategic political Communications (NUPI Working Paper No. 689). Oslo: Norwegian Institute of International Affairs. Dostęp: https://nupi.brage.unit.no/nupi-xmlui/handle/11250/2396205 [15.03.2020].
  39. Shavit, M. (2017). Media Strategy and Military Operations in the 21st Century. Mediatizing the Israel Defence Forces. London: Routledge.
  40. Singer, P.W., Brooking, E.T. (2019). Nowy rodzaj wojny: media społecznościowe jako broń. Kraków: Vis-à-vis Etiuda.
  41. Szymańska, A. (2014). Znaczenie mediów w strategicznej komunikacji zewnętrznej państwa – szkic teoretyczny. Zeszyty Prasoznawcze, 57(2/218), 273–292. DOI: https://doi.org/10.4467/2299-6362PZ.14.015.2336.
  42. UN OCHA. (b.d.). Occupied Palestinian Territory. Data on Casualties. United Nations Office for Coordination of Humanitarian Affairs. Dostęp: https://www.ochaopt.org/data/casualties [26.04.2020].
  43. Walinski, R.G. (2015). The U.S. Military and Social Media. Alabama: Air Command and Staff College Air University „Maxwell Air Force Base”. Dostęp: https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a626009.pdf [15.03.2020].
  44. Walton, D. (1997). What is Propaganda and What Exactly is Wrong With It? Public Affairs Quarterly, 11, 4, 383–413. Dostęp: https://ssrn.com/abstract=2189875 [12.03.2020].
  45. Wilbur, D. (2017). Propaganda’s Place in Strategic Communication: The Case of ISIL’s Dabiq Magazine. International Journal of Strategic Communication, 11(3), 209–223. DOI: http://doi.org/10.1080/1553118X.2017.1317636.
  46. Zaharna, R. (2010). Battles to Bridges: US Strategic Communication and Public Diplomacy after 9/11. New York: Palgrave Macmillan.