Treść głównego artykułu
Abstrakt
Koniec lat 90., czyli czas wprowadzenia cenzury w Chinach, był momentem przełomowym dla chińskich firm. Podczas gdy ówcześnie wiele zachodnich aplikacji zostało zakazanych w Chinach, chińscy przedsiębiorcy zaczęli rozwijać swoje produkty w znacznie szybszym tempie. Przykładem jest firma Tencent, twórca aplikacji WeChat, która zaledwie w ciągu kilku lat zrewolucjonizowała rynek E-commerce w Chinach. Chiński E-commerce różni się od zachodnich rynków internetowych charakterystyką zachowania konsumenta, platform zakupowych czy marek, jest nowym modelem współtworzenia wśród konsumentów. W niniejszej pracy przedstawiono fragment wyników badań własnych przeprowadzonych wśród przedsiębiorców oraz osób prywatnych korzystających z aplikacji WeChat do celów biznesowych lub/i prywatnych w Chinach. Celem poniższego opracowania jest przedstawienie chińskiego E-commerce oraz różnic pomiędzy zachowaniem klienta Zachodniego i Chińskiego na przykładzie aplikacji WeChat. Zastosowaną metodą badawczą jest studium przypadku aplikacji WeChat w Chinach. Źródła pracy stanowią analiza kwerendy literatury przedmiotu z zakresu E-commerce, analiza danych statystycznych, badań pierwotnych, tj. fragment wyników pilotażowych badań własnych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2023 Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Autor/współautor upoważniony przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem. Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich. Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Autor/Współautor zgłasza utwór do publikacji w czasopiśmie „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Autor/Współautor zachowują prawa autorskie i prawa do publikacji, ale przenoszą prawo do pierwszej publikacji na czasopismo.
Autor/Współautor wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Uniwersytet Dolnośląski DSW na licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe,
której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Bibliografia
- Arora, G. (2018). The continued momentum of e-commerce growth in China, PwC India. Accessed: https://www.pwc.in/consulting/financial- services/fintech/fintech-insights/the-continued-momentum-of-e-commerce-growth-in- china.html [30.05.2019].
- BCG analysis in Biggs Ch. et al. (2017). What China Reveals About the Future of Shopping. The New Retail: Lessons from China for the West. Accessed: https://www.bcg.com/en-nl/publications/2017/retail-globalization-china-reveals- future-shopping.aspx [25.05.2019].
- BCG analysis, Biggs, Ch., Chande, A., Chen, L., Matthews, E. et al. (2017). The Chinese Consumer’s Online Journey from Discovery to Purchase. Accessed: https://www.bcg.com/publications/2017/retail-globalization-chinese-consumers- online-journey-from-discovery-to-purchase.aspx [27.05.2019].
- Better Than Cash Alliance. (2017). Social Networks, e-Commerce Platforms, and the Growth of Digital Payment Ecosystems in China: What It Means for Other Countries. Accessed: https://www.betterthancash.org/explore-resources/social-networks-ecommerce-platforms-and-the-growth-of-digital-payment-ecosystems-in-china [27.05.2019].
- Blanchard, M., CBC Schweiz AG. (2014). Market Study: China E-Commerce. Switzerland Global Enterprise. Accessed: https://www.s-ge.com/sites/default/files/publication/free/market-study_ecommerce_china-s-ge.pdf [27.05.2019].
- Coxhead, Ch. (2018). The different types of WeChat account. Accessed: https://crossborder.digital/different-types-wechat-account/ [3.06.2019].
- Ding, J., Lannes, B., Han, W., and Yao, T. (2015). China’s E-Commerce: The New Branding Game. Bain & Company, Inc. Accessed: https://www.bain.com/insights/chinas-e-commerce-the-new-branding-game/ [25.05.2019].
- GGV Capital. (2016). A Typical Day on WeChat. Accessed: https://medium.com/@GGVCapital/a-typical-day-on-wechat-6c7bf0b61f44 [8.02.2023].
- GMA. (2020). WeChat E-Commerce Guide. Accessed: https://marketingtochina.com/wechat-e-commerce-guide/ [8.02.2023].
- Goldman Sachs, Euromonitor and PwC analysis in PwC. (2018). China’s next retail disruption: End-to-end value chain digitization. Global Consumer Insights Survey 2018 China Report. Accessed: https://www.pwccn.com/en/retail-and- consumer/publications/global-consumer-insights-survey-2018-china-report.pdf [26.05.2019].
- Graziani, T. (2018). What are WeChat Mini-Programs? A Simple Introduction, Accessed: https://walkthechat.com/wechat-Mini-Programs-simple- introduction/ [2.06.2019].
- Grodecka, M. (2018). Wróciłam z Chin. Tam nawet ludzie żebrzący na ulicy wykorzystują do tego aplikację mobilną. Spider’s Web. Accessed: https://www.spidersweb.pl/2018/10/wechat-chinski-komunikator-internetowy.html [2.06.2019].
- Guo, A. (2018). QR Code Payments: The Chinese Revolution. [online]. Accessed: https://www.linkedin.com/pulse/qr-code-payments-chinese-revolution-annie-guo [2.06.2019].
- Haiqing, Y. (2009). Media and Cultural Transformation in China. Routledge Media, Culture and Social Change in Asia, University of Sydney, Australia.
- Hariharan, A. (n.d.). How WeChat Grew to Be the #1 App in the World. Accessed: https://www.ycombinator.com/library/3t-how-wechat-grew-to-be-the-1-app-in-the-world [7.02.2023].
- Herman, A. (2023). WeChat: China's Other Trojan Horse. Forbes. Accessed: https://www.forbes.com/sites/arthurherman/2023/02/03/wechat-chinas-other-trojan-horse/ [16.06.2023].
- Iqbal, M. (2019). WeChat Revenue and Usage Statistics. Accessed: http://www.businessofapps.com/data/wechat-statistics/ [2.06.2019].
- John Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices, Cambridge: Cambridge University Press.
- Legtenberg, S. (2016). WeChat toont mobiele toekomst aan Nederlandse dienstverleners: 5 lessen. Accessed: https://www.emerce.nl/achtergrond/wechat-mobiele-toekomst [8.02.2023].
- Ma, A. (2017). What is WeChat? Accessed: https://www.britcham.com/common/Uploaded%20files/News/Reports/2017/What%20 Is%20WeChat.pdf [2.06.2019].
- Mia. (2017). Which WeChat Official Account Suits You Best? Accessed: https://chozan.co/2017/01/11/wechat-official-account-type/ [2.06.2019].
- Millward, S. (2018). 7 years of WeChat. Accessed: https://www.techinasia.com/history-of-wechat [2.06.2019].
- Popular Timelines. (2018). Tencent. Accessed: https://populartimelines.com/timeline/Tencent [2.06.2019].
- Schaffmeister, N. (2017). WeChat – the Chinese App for everything. Accessed: https://www.globe-one.com/wechat-the-chinese-app-for- everything/ [2.06.2019].
- Tangri, Y. (2019). Do people use QR Codes in 2019? You will be surprised. Scanova. Accessed: https://scanova.io/blog/do-people-use-qr-codes/ [2.06.2019].
- Tencent. (2017). Annual Report 2017. Accessed: https://www.tencent.com/en-us/articles/17000391523362601.pdf [2.06.2019].
- Tencent. (2019). About Tencent. Accessed: https://www.tencent.com/en-us/abouttencent.html [31.05.2019].
- Travel China Cheaper. (2019). What Websites and Apps are Blocked in China in 2019? Accessed: https://www.travelchinacheaper.com/index-blocked- websites-in-china [27.05.2019].
- Walk The Chat, Ipsos, Daxue Consulting in daxueconsulting. (2019). Payment methods in China: How China became a mobile-first nation. Accessed: https://daxueconsulting.com/payment-methods-in-china/ [30.05.2019].
- WDD. (2018). The historical timeline of WeChat’s evolution making it china’s everyday app”. Accessed: https://wedodesign.com.au/timeline-wechat- evolution/ [2.06.2019].
- WeChatWiki. (2020). WeChat Subscription vs. Service Account. Accessed: https://wechatwiki.com/wechat-resources/wechat-official-account-type-subcription-service/ [9.02.2023].
- Wet, D. (2017). Tencent: Business & Product Development Timeline (1998 - 2015). Accessed: https://www.slideshare.net/DariodeWet/tencent- business-amp-product-development-timeline-1998-2015 [2.06.2019].
- Worldline. (2019). Online Paymentance Acceptance. Accessed: https://onlinepaymentacceptance.worldline.com/market/china/ [30.05.2019].
- WOYO MEDIA. (n.d.). Understand customers’ journey. Accessed: https://woyomedia.com/understand-customers-journey/ [8.02.2023].
- Xu, T. (2020). WeChat Rolls Out Credit Scoring System. Accessed: https://pandaily.com/wechat-rolls-out-credit-scoring-system/ [8.02.2023].
- Yang, S., Chen, S., Li, B. (2016). The Role of Business and Friendships on WeChat Business: An Emerging Business Model in China, Journal of Global Marketing. No29. https://doi.org/10.1080/08911762.2016.1184363 [3.06.2019].
- Zucchi, CFA. (2019). Why Facebook Is Banned in China & How to Access It; China’s “Great Firewall” is a disruptor in the social media sector. Accessed: https://www.investopedia.com/articles/investing/042915/why-facebook-banned-china.asp [27.05.2019].
Bibliografia
Arora, G. (2018). The continued momentum of e-commerce growth in China, PwC India. Accessed: https://www.pwc.in/consulting/financial- services/fintech/fintech-insights/the-continued-momentum-of-e-commerce-growth-in- china.html [30.05.2019].
BCG analysis in Biggs Ch. et al. (2017). What China Reveals About the Future of Shopping. The New Retail: Lessons from China for the West. Accessed: https://www.bcg.com/en-nl/publications/2017/retail-globalization-china-reveals- future-shopping.aspx [25.05.2019].
BCG analysis, Biggs, Ch., Chande, A., Chen, L., Matthews, E. et al. (2017). The Chinese Consumer’s Online Journey from Discovery to Purchase. Accessed: https://www.bcg.com/publications/2017/retail-globalization-chinese-consumers- online-journey-from-discovery-to-purchase.aspx [27.05.2019].
Better Than Cash Alliance. (2017). Social Networks, e-Commerce Platforms, and the Growth of Digital Payment Ecosystems in China: What It Means for Other Countries. Accessed: https://www.betterthancash.org/explore-resources/social-networks-ecommerce-platforms-and-the-growth-of-digital-payment-ecosystems-in-china [27.05.2019].
Blanchard, M., CBC Schweiz AG. (2014). Market Study: China E-Commerce. Switzerland Global Enterprise. Accessed: https://www.s-ge.com/sites/default/files/publication/free/market-study_ecommerce_china-s-ge.pdf [27.05.2019].
Coxhead, Ch. (2018). The different types of WeChat account. Accessed: https://crossborder.digital/different-types-wechat-account/ [3.06.2019].
Ding, J., Lannes, B., Han, W., and Yao, T. (2015). China’s E-Commerce: The New Branding Game. Bain & Company, Inc. Accessed: https://www.bain.com/insights/chinas-e-commerce-the-new-branding-game/ [25.05.2019].
GGV Capital. (2016). A Typical Day on WeChat. Accessed: https://medium.com/@GGVCapital/a-typical-day-on-wechat-6c7bf0b61f44 [8.02.2023].
GMA. (2020). WeChat E-Commerce Guide. Accessed: https://marketingtochina.com/wechat-e-commerce-guide/ [8.02.2023].
Goldman Sachs, Euromonitor and PwC analysis in PwC. (2018). China’s next retail disruption: End-to-end value chain digitization. Global Consumer Insights Survey 2018 China Report. Accessed: https://www.pwccn.com/en/retail-and- consumer/publications/global-consumer-insights-survey-2018-china-report.pdf [26.05.2019].
Graziani, T. (2018). What are WeChat Mini-Programs? A Simple Introduction, Accessed: https://walkthechat.com/wechat-Mini-Programs-simple- introduction/ [2.06.2019].
Grodecka, M. (2018). Wróciłam z Chin. Tam nawet ludzie żebrzący na ulicy wykorzystują do tego aplikację mobilną. Spider’s Web. Accessed: https://www.spidersweb.pl/2018/10/wechat-chinski-komunikator-internetowy.html [2.06.2019].
Guo, A. (2018). QR Code Payments: The Chinese Revolution. [online]. Accessed: https://www.linkedin.com/pulse/qr-code-payments-chinese-revolution-annie-guo [2.06.2019].
Haiqing, Y. (2009). Media and Cultural Transformation in China. Routledge Media, Culture and Social Change in Asia, University of Sydney, Australia.
Hariharan, A. (n.d.). How WeChat Grew to Be the #1 App in the World. Accessed: https://www.ycombinator.com/library/3t-how-wechat-grew-to-be-the-1-app-in-the-world [7.02.2023].
Herman, A. (2023). WeChat: China's Other Trojan Horse. Forbes. Accessed: https://www.forbes.com/sites/arthurherman/2023/02/03/wechat-chinas-other-trojan-horse/ [16.06.2023].
Iqbal, M. (2019). WeChat Revenue and Usage Statistics. Accessed: http://www.businessofapps.com/data/wechat-statistics/ [2.06.2019].
John Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices, Cambridge: Cambridge University Press.
Legtenberg, S. (2016). WeChat toont mobiele toekomst aan Nederlandse dienstverleners: 5 lessen. Accessed: https://www.emerce.nl/achtergrond/wechat-mobiele-toekomst [8.02.2023].
Ma, A. (2017). What is WeChat? Accessed: https://www.britcham.com/common/Uploaded%20files/News/Reports/2017/What%20 Is%20WeChat.pdf [2.06.2019].
Mia. (2017). Which WeChat Official Account Suits You Best? Accessed: https://chozan.co/2017/01/11/wechat-official-account-type/ [2.06.2019].
Millward, S. (2018). 7 years of WeChat. Accessed: https://www.techinasia.com/history-of-wechat [2.06.2019].
Popular Timelines. (2018). Tencent. Accessed: https://populartimelines.com/timeline/Tencent [2.06.2019].
Schaffmeister, N. (2017). WeChat – the Chinese App for everything. Accessed: https://www.globe-one.com/wechat-the-chinese-app-for- everything/ [2.06.2019].
Tangri, Y. (2019). Do people use QR Codes in 2019? You will be surprised. Scanova. Accessed: https://scanova.io/blog/do-people-use-qr-codes/ [2.06.2019].
Tencent. (2017). Annual Report 2017. Accessed: https://www.tencent.com/en-us/articles/17000391523362601.pdf [2.06.2019].
Tencent. (2019). About Tencent. Accessed: https://www.tencent.com/en-us/abouttencent.html [31.05.2019].
Travel China Cheaper. (2019). What Websites and Apps are Blocked in China in 2019? Accessed: https://www.travelchinacheaper.com/index-blocked- websites-in-china [27.05.2019].
Walk The Chat, Ipsos, Daxue Consulting in daxueconsulting. (2019). Payment methods in China: How China became a mobile-first nation. Accessed: https://daxueconsulting.com/payment-methods-in-china/ [30.05.2019].
WDD. (2018). The historical timeline of WeChat’s evolution making it china’s everyday app”. Accessed: https://wedodesign.com.au/timeline-wechat- evolution/ [2.06.2019].
WeChatWiki. (2020). WeChat Subscription vs. Service Account. Accessed: https://wechatwiki.com/wechat-resources/wechat-official-account-type-subcription-service/ [9.02.2023].
Wet, D. (2017). Tencent: Business & Product Development Timeline (1998 - 2015). Accessed: https://www.slideshare.net/DariodeWet/tencent- business-amp-product-development-timeline-1998-2015 [2.06.2019].
Worldline. (2019). Online Paymentance Acceptance. Accessed: https://onlinepaymentacceptance.worldline.com/market/china/ [30.05.2019].
WOYO MEDIA. (n.d.). Understand customers’ journey. Accessed: https://woyomedia.com/understand-customers-journey/ [8.02.2023].
Xu, T. (2020). WeChat Rolls Out Credit Scoring System. Accessed: https://pandaily.com/wechat-rolls-out-credit-scoring-system/ [8.02.2023].
Yang, S., Chen, S., Li, B. (2016). The Role of Business and Friendships on WeChat Business: An Emerging Business Model in China, Journal of Global Marketing. No29. https://doi.org/10.1080/08911762.2016.1184363 [3.06.2019].
Zucchi, CFA. (2019). Why Facebook Is Banned in China & How to Access It; China’s “Great Firewall” is a disruptor in the social media sector. Accessed: https://www.investopedia.com/articles/investing/042915/why-facebook-banned-china.asp [27.05.2019].