Treść głównego artykułu

Abstrakt

Koniec lat 90., czyli czas wprowadzenia cenzury w Chinach, był momentem przełomowym dla chińskich firm. Podczas gdy ówcześnie wiele zachodnich aplikacji zostało zakazanych w Chinach, chińscy przedsiębiorcy zaczęli rozwijać swoje produkty w znacznie szybszym tempie. Przykładem jest firma Tencent, twórca aplikacji WeChat, która zaledwie w ciągu kilku lat zrewolucjonizowała rynek E-commerce w Chinach. Chiński E-commerce różni się od zachodnich rynków internetowych charakterystyką zachowania konsumenta, platform zakupowych czy marek, jest nowym modelem współtworzenia wśród konsumentów. W niniejszej pracy przedstawiono fragment wyników badań własnych przeprowadzonych wśród przedsiębiorców oraz osób prywatnych korzystających z aplikacji WeChat do celów biznesowych lub/i prywatnych w Chinach. Celem poniższego opracowania jest przedstawienie chińskiego E-commerce oraz różnic pomiędzy zachowaniem klienta Zachodniego i Chińskiego na przykładzie aplikacji WeChat. Zastosowaną metodą badawczą jest studium przypadku aplikacji WeChat w Chinach. Źródła pracy stanowią analiza kwerendy literatury przedmiotu z zakresu E-commerce, analiza danych statystycznych, badań pierwotnych, tj. fragment wyników pilotażowych badań własnych.

Słowa kluczowe

WeChat All-in-one „Super aplikacje” zakazane aplikacje ścieżka klienta E-commerce Wielka Chińska Zapora Ogniowa WeChat All-In-One ‘Super Apps’ banned applications customer journey E-commerce The Great Firewall of China

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wydymus, K. (2023). Współczesne podejście do E-commerce w Chinach oparte na aplikacji WeChat jako przykład All-In-One „Super Aplikacji”. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 17(1), 145–169. https://doi.org/10.34862/rbm.2023.1.7 (Original work published 30 czerwiec 2023)

Bibliografia

  1. Arora, G. (2018). The continued momentum of e-commerce growth in China, PwC India. Accessed: https://www.pwc.in/consulting/financial- services/fintech/fintech-insights/the-continued-momentum-of-e-commerce-growth-in- china.html [30.05.2019].
  2. BCG analysis in Biggs Ch. et al. (2017). What China Reveals About the Future of Shopping. The New Retail: Lessons from China for the West. Accessed: https://www.bcg.com/en-nl/publications/2017/retail-globalization-china-reveals- future-shopping.aspx [25.05.2019].
  3. BCG analysis, Biggs, Ch., Chande, A., Chen, L., Matthews, E. et al. (2017). The Chinese Consumer’s Online Journey from Discovery to Purchase. Accessed: https://www.bcg.com/publications/2017/retail-globalization-chinese-consumers- online-journey-from-discovery-to-purchase.aspx [27.05.2019].
  4. Better Than Cash Alliance. (2017). Social Networks, e-Commerce Platforms, and the Growth of Digital Payment Ecosystems in China: What It Means for Other Countries. Accessed: https://www.betterthancash.org/explore-resources/social-networks-ecommerce-platforms-and-the-growth-of-digital-payment-ecosystems-in-china [27.05.2019].
  5. Blanchard, M., CBC Schweiz AG. (2014). Market Study: China E-Commerce. Switzerland Global Enterprise. Accessed: https://www.s-ge.com/sites/default/files/publication/free/market-study_ecommerce_china-s-ge.pdf [27.05.2019].
  6. Coxhead, Ch. (2018). The different types of WeChat account. Accessed: https://crossborder.digital/different-types-wechat-account/ [3.06.2019].
  7. Ding, J., Lannes, B., Han, W., and Yao, T. (2015). China’s E-Commerce: The New Branding Game. Bain & Company, Inc. Accessed: https://www.bain.com/insights/chinas-e-commerce-the-new-branding-game/ [25.05.2019].
  8. GGV Capital. (2016). A Typical Day on WeChat. Accessed: https://medium.com/@GGVCapital/a-typical-day-on-wechat-6c7bf0b61f44 [8.02.2023].
  9. GMA. (2020). WeChat E-Commerce Guide. Accessed: https://marketingtochina.com/wechat-e-commerce-guide/ [8.02.2023].
  10. Goldman Sachs, Euromonitor and PwC analysis in PwC. (2018). China’s next retail disruption: End-to-end value chain digitization. Global Consumer Insights Survey 2018 China Report. Accessed: https://www.pwccn.com/en/retail-and- consumer/publications/global-consumer-insights-survey-2018-china-report.pdf [26.05.2019].
  11. Graziani, T. (2018). What are WeChat Mini-Programs? A Simple Introduction, Accessed: https://walkthechat.com/wechat-Mini-Programs-simple- introduction/ [2.06.2019].
  12. Grodecka, M. (2018). Wróciłam z Chin. Tam nawet ludzie żebrzący na ulicy wykorzystują do tego aplikację mobilną. Spider’s Web. Accessed: https://www.spidersweb.pl/2018/10/wechat-chinski-komunikator-internetowy.html [2.06.2019].
  13. Guo, A. (2018). QR Code Payments: The Chinese Revolution. [online]. Accessed: https://www.linkedin.com/pulse/qr-code-payments-chinese-revolution-annie-guo [2.06.2019].
  14. Haiqing, Y. (2009). Media and Cultural Transformation in China. Routledge Media, Culture and Social Change in Asia, University of Sydney, Australia.
  15. Hariharan, A. (n.d.). How WeChat Grew to Be the #1 App in the World. Accessed: https://www.ycombinator.com/library/3t-how-wechat-grew-to-be-the-1-app-in-the-world [7.02.2023].
  16. Herman, A. (2023). WeChat: China's Other Trojan Horse. Forbes. Accessed: https://www.forbes.com/sites/arthurherman/2023/02/03/wechat-chinas-other-trojan-horse/ [16.06.2023].
  17. Iqbal, M. (2019). WeChat Revenue and Usage Statistics. Accessed: http://www.businessofapps.com/data/wechat-statistics/ [2.06.2019].
  18. John Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices, Cambridge: Cambridge University Press.
  19. Legtenberg, S. (2016). WeChat toont mobiele toekomst aan Nederlandse dienstverleners: 5 lessen. Accessed: https://www.emerce.nl/achtergrond/wechat-mobiele-toekomst [8.02.2023].
  20. Ma, A. (2017). What is WeChat? Accessed: https://www.britcham.com/common/Uploaded%20files/News/Reports/2017/What%20 Is%20WeChat.pdf [2.06.2019].
  21. Mia. (2017). Which WeChat Official Account Suits You Best? Accessed: https://chozan.co/2017/01/11/wechat-official-account-type/ [2.06.2019].
  22. Millward, S. (2018). 7 years of WeChat. Accessed: https://www.techinasia.com/history-of-wechat [2.06.2019].
  23. Popular Timelines. (2018). Tencent. Accessed: https://populartimelines.com/timeline/Tencent [2.06.2019].
  24. Schaffmeister, N. (2017). WeChat – the Chinese App for everything. Accessed: https://www.globe-one.com/wechat-the-chinese-app-for- everything/ [2.06.2019].
  25. Tangri, Y. (2019). Do people use QR Codes in 2019? You will be surprised. Scanova. Accessed: https://scanova.io/blog/do-people-use-qr-codes/ [2.06.2019].
  26. Tencent. (2017). Annual Report 2017. Accessed: https://www.tencent.com/en-us/articles/17000391523362601.pdf [2.06.2019].
  27. Tencent. (2019). About Tencent. Accessed: https://www.tencent.com/en-us/abouttencent.html [31.05.2019].
  28. Travel China Cheaper. (2019). What Websites and Apps are Blocked in China in 2019? Accessed: https://www.travelchinacheaper.com/index-blocked- websites-in-china [27.05.2019].
  29. Walk The Chat, Ipsos, Daxue Consulting in daxueconsulting. (2019). Payment methods in China: How China became a mobile-first nation. Accessed: https://daxueconsulting.com/payment-methods-in-china/ [30.05.2019].
  30. WDD. (2018). The historical timeline of WeChat’s evolution making it china’s everyday app”. Accessed: https://wedodesign.com.au/timeline-wechat- evolution/ [2.06.2019].
  31. WeChatWiki. (2020). WeChat Subscription vs. Service Account. Accessed: https://wechatwiki.com/wechat-resources/wechat-official-account-type-subcription-service/ [9.02.2023].
  32. Wet, D. (2017). Tencent: Business & Product Development Timeline (1998 - 2015). Accessed: https://www.slideshare.net/DariodeWet/tencent- business-amp-product-development-timeline-1998-2015 [2.06.2019].
  33. Worldline. (2019). Online Paymentance Acceptance. Accessed: https://onlinepaymentacceptance.worldline.com/market/china/ [30.05.2019].
  34. WOYO MEDIA. (n.d.). Understand customers’ journey. Accessed: https://woyomedia.com/understand-customers-journey/ [8.02.2023].
  35. Xu, T. (2020). WeChat Rolls Out Credit Scoring System. Accessed: https://pandaily.com/wechat-rolls-out-credit-scoring-system/ [8.02.2023].
  36. Yang, S., Chen, S., Li, B. (2016). The Role of Business and Friendships on WeChat Business: An Emerging Business Model in China, Journal of Global Marketing. No29. https://doi.org/10.1080/08911762.2016.1184363 [3.06.2019].
  37. Zucchi, CFA. (2019). Why Facebook Is Banned in China & How to Access It; China’s “Great Firewall” is a disruptor in the social media sector. Accessed: https://www.investopedia.com/articles/investing/042915/why-facebook-banned-china.asp [27.05.2019].