Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule są prezentowanego rezultaty badań wybranego tragicznego zdarzenia lotniczego w strukturach lotnictwa państwowego Rzeczypospolitej Polskiej. Przesłanką do jego zaistnienia, jak dowiedziono w dochodzeniach wyjaśniających przeprowadzonych przez Komisje Badań Wypadków Lotnictwa Państwowego, były między innymi, kardynalne błędy szkoleniowe wynikające z nieprawidłowości w zarządzaniu zasobami załogi (CRM Crew Resources Management). Szersze analizy czynnika ludzkiego w operacjach lotniczych prezentują (R. Makarowski, T. Smolicz, 2012). Błędy w zarządzaniu i ich skutki kwalifikują się niejednokrotnie jako nadzwyczajne sytuacje kryzysowe w wyniku śmierci osób zajmujących kluczowe stanowiska związane z zarządzaniem Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, jak i Państwem. Badania dotyczyły prawidłowości systemu zarządzania, jakości szkolnictwa, efektywności szkoleń i skuteczności doskonalenia personelu latającego lotnictwa państwowego oraz zadań wykonywanych w warunkach szczególnych, ekstremalnych i niestandardowych, jakimi cechują się operacje lotnicze wykonywane przez lotnictwo państwowe.

Słowa kluczowe

bezpieczeństwo lotów błąd lotniczy zarządzanie personelem kabinowym czynnik ludzki katastrofa lotnicza komisja personel pilot flight safety & security flight error crew resource management human factor plane crash personnel pilot

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Pankow, M. (2019). Bezpieczeństwo: katastrofa lotnicza samolotu CASA C-295 M w Mirosławcu. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 10(2), 298–314. https://doi.org/10.34862/rbm.2016.2.25

Bibliografia

  1. Bączyk, N. (2015). CASA C-295 w Siłach Powietrznych, Lotnictwo 9/2015, Magnum X, Warszawa 2015.
  2. Beaty, D. (2013). Pilot naga prawda. Czynnik ludzki w katastrofach lotniczych, W.A.B, Warszawa.
  3. Bielski, M., Krawczyk, M., (04/2010). Bezpieczeństwo Ruchu Lotniczego, BP.
  4. Biuletyn Informacyjny Bezpieczeństwa Lotów Nr 8, BL.Wewn.8/2008, Poznań 2008.
  5. Biuletyn Informacyjny Bezpieczeństwa Lotów, Nr 12, BL.Wewn.12/2010, Poznań 2010.
  6. Biuletyny Informacyjne, Analiza Stanu Bezpieczeństwa Lotów W Lotnictwie Sił Zbrojnych RP za lata 2008- 2013, Dowództwo Sił Powietrznych – Oddział Bezpieczeństwa Lotów, Warszawa 2013.
  7. Błoszczyński, R. (1977). Psychologia lotnicza. Wybrane problemy, MON, Warszawa .
  8. Ciołek, Z.J., Demel, S., (2006 listopad). Hydrazyna – procedury jej przechowywania, wykonywania obsług na samolotach F-16 oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych, Przegląd Sił Powietrznych.
  9. Instrukcja bezpieczeństwa lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, MON, Szt. Gen. 1681/2015, Poznań 2015.
  10. Instrukcja Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa SZRP, WLOP 346/2004,Warszawa 2004.
  11. Instrukcja organizacji lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (IOL - 2012), WLOP 476/2012, Warszawa 2012.
  12. Instrukcja szkoleń personelu latającego z zakresu zarządzania zasobami załogi CRM (Crew Resources Management) w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,WLOP491/2013, Warszawa 2013.
  13. Klich, E. (2011). Bezpieczeństwo lotów w transporcie, ITE, Radom.
  14. Makarowski, R., Smolicz, T., ( 2012). Czynnik ludzki w operacjach lotniczych. Człowiek, możliwości i ograniczenia – uwarunkowania psychofizyczne, Kosowizna.
  15. McDonald, M. (2008). Securitization and the construction of security, „European Journal of International Relations”, vol. 14, no 4.
  16. Metodyka Zarządzania Ryzykiem W Lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, WLOP 439/2010, Warszawa 2010.
  17. Morawski, J., Smolicz, T., (2003). Czynnik ludzki w operacjach lotniczych, Wykłady, EuroLot, Warszawa.
  18. Pankow, M., (2016). „Studium przypadku wybranych aspektów bezpieczeństwa operacji lotniczych lotnictwa państwowego na przykładzie udokumentowanych katastrof lotniczych”. Praca magisterska., Instytut Bezpieczeństwa i Spraw Międzynarodowych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
  19. Pawlak, Z. (2014). Podstawy zarządzania, https://www.e-sgh.pl/lms/content/470201/podstawy_zarzadzania_2.pdf (dostęp 02.04.2016.)
  20. Pocztowski, A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
  21. Polska Zbrojna, Nr 4(804)/2013.
  22. Polska Zbrojna, Nr 6(806)/2013.
  23. Poradnik dla personelu latającego, D 3.SLTr 1/2012, Powidz 2012.
  24. Poradnik. Listy kontrolne w zakresie CRM dla personelu latającego, DWLOP wewn.88/2013, Warszawa 2013.
  25. Program rozwoju SZ RP w latach 2013–2022 ( Dz.U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn. zm.).
  26. Protokół badania zdarzenia lotniczego nr 127/2008/2 – wypadku ciężkiego (katastrofy lotniczej) samolotu CASA C-295M numer 019, zaistniałego w 13 eskadrze lotnictwa transportowego z Krakowa, dnia 23 stycznia 2008 r.
  27. Protokół badania zdarzenia lotniczego nr 159/2009/7 - katastrofa samolotu M-28 Bryza w Babich Dołach.
  28. Przegląd Sił Powietrznych Nr 02(059), Wojskowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2012.
  29. Puchalski, J. (2013). Materiały wykładowe niepublikowane, WSH, Wrocław.
  30. Raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego nr 192/2010/11 samolotu Tu-154M nr. 101 zaistniałego 10.04.2010r. w rejonie lotniska Smoleńsk Północny, Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, Warszawa 2011r.
  31. Reason, J. (2015). Podręcznik zarządzania bezpieczeństwem (SMM) Załącznik do wytycznych Nr 11 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 24 listopada 2015 r. .http://edziennik.ulc.gov.pl/api/DU_ULC/2015/64/oryginal/Zalacznik1.pdf
  32. Regulamin Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (RL 2012), WLOP 475/2012, Warszawa 2012.
  33. Rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczym (Dz.U. z 1928r. Nr.31, poz. 294).
  34. Singleton, W.T.,(1979). Safety and risk. The study of the real skills, CMPT Press Ltd, Baltimore.
  35. Skrzydlata Polska 2/2008, Hypki T., Ostatni lot,, Warszawa.
  36. Szczygieł, J. (2012). Rozważania nad bezpieczeństwem lotów, Przegląd SP, 2(059).
  37. Ustawa Prawo Lotnicze, (Dz.U.z 1959r. Nr 35, poz. 212, z późn. zm.).